Nokia tarjoaa pääomamarkkinapäivän yhteydessä katsauksen markkinoiden pitkän aikavälin kehityksestä ja arvonluontimahdollisuuksistaan. Pari päivää aiemmin yritys kertoi jo tulevista säätötoimistaan ja panostuksistaan uuden kehittämiseen. Katso Nokia-johdon esitykset ja kalvot tästä.
Nokia käy esityksissä läpi markkinamahdollisuudet, painopistealueet ja markkinoiden pitkän aikavälin kehityksen. Yritys on ryhmittänyt eri toimintansa uudelleen neljää eri alueeseen, joita ovat matkapuhelinverkkojen lisäksi pilvi- ja verkkopalvelut sekä verkkoinfrastruktuuri ja myös patentoinnista huolehtiva Teknologia-liiketoimintaryhmä.
”Nokia asemoi itsensä uudelleen luodakseen kestävää ja kannattavaa kasvua sekä johtaakseen muutosta nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Keskitymme neljään tulosvastuulliseen liiketoimintaryhmäämme, jotka vastaavat paremmin asiakkaidemme ostokäyttäytymistä”, kertoo Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark.
Uusimpiin markkinatrendeihin kuuluvat seuraavan sukupolven verkkoyhteydet, jotka perustuvat valokuituverkkoihin ja optimoituihin mobiilisiirtoverkkoteknologioihin. Nämä ”gigabittiyhteiskunnan” verkot ja teknologiat yhdistettyinä mobiiliin 5G:hen mahdollistavat saumattoman käyttökokemuksen niin yksityis- kuin yrityskäytössä.
Lisäksi Nokia haluaa olla yritysten digitalisoituminen on keskeisessä roolissa tuottavuuden, tehokkuuden ja turvallisuuden parantamisessa toimialasta riippumatta. Tämä kehitys johtaa merkittävään kasvuun yritysasiakassegmentissä.
”5G:n hyödyntäminen on vasta alkumetreillä. Arvioimme, että 5G:n markkinahuippu on kestoltaan noin kaksi kertaa 4G:n markkinahuippua pidempi ja luo pitkäkestoisia mahdollisuuksia”, Lundmark sanoi.
Päivitetyn toiminta-ajatuksensa mukaisesti Nokia vahvistaa asemaansa luotettavana kumppanina kriittisissä verkoissa, jotka mahdollistavat yrityksille ja yhteiskunnille kriittisiä palveluita.
Nokia kertoo toteuttavansa kasvusuunnitelmansa kolmessa vaiheessa. Yhtiö keskittyy ensin laittamaan perustansa kuntoon, varmistamaan teknologiajohtajuuden ja ottaa käyttöön uuden toimintamallinsa.
Uuden toimintamallin myötä yritys yksinkertaistetaan organisaatiorakennetta, lisää tulosvastuullisuutta, varmistaa tuotevalikoiman kilpailukykyä matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmässä, uudistaa kulurakenne sekä päivittää työskentelytapoja.
Vuodesta 2022 eteenpäin Nokia kertoo kiihdyttävänsä myös kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista vahvistamalla teknologiajohtajuuttaan, tunnistamalla uusia kasvumahdollisuuksia, digitalisoimalla omaa toimintaansa ja lisäämällä automaatiota. Kokonaisuudessaan Nokian kohdemarkkinan keskimääräisen vuotuisen kasvuprosentin (CAGR) arvioidaan olevan vuodesta 2020 vuoteen 2023 noin prosentin.
Lisää: Nokian pääomamarkkinapäivä 18.3.2021. Tässä kaikkien puhujien esitykset ja esityskalvot (LINKKI).
Päivitetty 18.3.2021