Suomalaisen robottibussin ohjelmisto lopputesteihin

Tampereella alkaa itseajavien ajoneuvojen pilotti loppuvuodesta, joka samalla toimii ensi vuonna julkaistavan Sensible 4:n kehitteillä olevan robottiauto-ohjelmiston viimeisimpänä testauspaikkana. Ensi vuonna julkaistava SAE Level 4 -tuote on suunnattu viimeisten kilometrien sukkulabusseihin. Mukana videolinkki robottibussin Lapin ajotesteistä.

Tampereen pilotti on osa EU-rahoitteista SHOW-projektia. Kaksi automatisoitua Toyota Proacea kuljettaa matkustajia raitiovaunupysäkeille noin kolmen kilometrin reitillä. Pilotti kestää yhteensä kaksi kuukautta ja se toteutetaan joulukuun 2020 ja helmikuun 2021 välillä.

“Hervannassa on mahdollista hyödyntää 5G-verkkoa ja ajoreitti kulkee osin raitiovaunukiskoilla. On kehityksen kannalta tärkeää, että piloteissa on mukana aina uusia piirteitä, kuten erilaiset olosuhteet tai ohjelmiston uudet ominaisuudet”, kertoo Sensible 4:n liiketoimintajohtaja ja yksi perustajista, Jussi Suomela.

Suomen talvi luo pilottiin  hyvää haastetta ohjelmistolle sekä sensoreille, mutta toisaalta tuo mukavan talvimatkustusmuodon asiakkaille.

“On hienoa, että Tampereen kaupunki toimii itseajavien ajoneuvojen käyttöönotossa ja Suomen älykaupunkikehityksen edelläkävijänä”, mainitsee Suomela.

Hervannan pilotti tukee Tampereen kaupungin strategiaa kehittää syöttöliikennepalveluita sekä saada vaiheittain otettua käyttöön robottibusseja. Älykaupunkiyritys ja kansallinen SHOW-hankkeen koordinaattori Sitowise auttaa Tampereen kaupunkia kehittymään kestävämpään, energiatehokkaampaan ja vähähiilisempään suuntaan.  Sitowise on myös luonut alueesta digikaksosen, joka on monipuolinen työkalu uusien palveluiden, kuten autonomisen ajamisen, suunnitteluun.

“Kyseessä on 3D-mallinnos Hervannasta. Esimerkiksi liikennemerkit ja -valot ovat juuri niillä kohdin kuin ne ovat fyysisestikin ja erilaiset olosuhteet, kuten valon määrä tai sää, ovat kuten tosielämässä”, selittää Sitowisen Leading consultant Pekka Eloranta. Hänen mukaansa itseajavat ajoneuvot voivat esimerkiksi testiajaa reittinsä digitaalisessa kaksosessa ja hyödyntää simuloituja säätiloja, kuten pimeyttä tai sadetta, sekä erilaisia datavirtoja.

Hervannan itseajavien ajoneuvojen pilotti on osa EU-rahoitteista SHOW-projektia. jossa on mukana 69 kumppania 13 maasta. Hankkeessa on tarkoitus kehittää ja testata itseajavia ajoneuvoja urbaanissa ympäristössä sekä hahmottaa alan standardeja. Suomesta projektissa ovat mukana Sensible 4:n lisäksi Sitowise, Tampereen kaupunki ja VTT.

TAUSTAA:  Espoolaisen Sensible 4:n automatisoimat ajoneuvot, MUJIn suunnittelema GACHA, Dongfeng Fengxing CM7 ja Renault Twizy, on nähty Suomessa esimerkiksi Helsingin Pasilassa. Itseajavat Toyota Proacet liikennöivät alkuvuodesta 2021 kuukauden verran Norjan Gjesdalissa FABULOS-projektissa, ja Norjan Skissä aloitettiin myös vuoden mittainen pilottiprojekti. Suunnitteilla on myös projektit Saksaan, Japaniin sekä Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin. Vuonna 2022 Sensible 4 julkaisee uuden Dawnin, ensimmäisen kaupallisen itseajavan sukkulabussiohjelmiston, johon Hervannan pilotti on yksi Dawnin kehityksen viime askelista.

Lisää: Lapissa kuvatulla videolla itseajavia Toyota Proaceja testataan talviolosuhteissa (LINKKI) ja blogikirjoitus 5G-tekniikan hyödyistä robottibussien toimintaan (LINKKI) sekä aiemmat Sensible 4:sta käsitelleet uutisjutut Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).