Samsung nousi ykköseksi Suomen kulutuselektroniikan merkkien tunnettuudessa, kertoo alaa tutkivan YouGov. Nokia oli viides, mutta maailmalla sitä ei juuri noteerattu. Samsung nousi ykköseksi myös globaalisti. Yritys tuottaa mikropiirien, kännyköiden ja it-tekniikan lisäksi laajalti muutakin kodinelektroniikkaa.
YouGov on kansainvälinen tietojen keräykseen ja analysointiin keskittyvä konserni. YouGovin brändirankkeeraus perustuu pisteisiin, jolla mitataan onko kuluttajilla positiivinen tai negatiivinen yleisvaikutelma brändistä. Pistemäärät on laskettu 1.3.2020-28.2.2021 välisen ajan keskiarvona.
Suomessa Samsung sai brändirankingissa pistemäärän 44,0 perässään verkkojätti Google 43,0 pistettä ja kolmantena japanilainen Sony pistemäärällä 36,3. Canon on neljäs ja Nokia viides 28,4 pisteellä. Kulutuselektroniikan lisäksi YouGov BrandIndex vertailee Suomessa yli 350 eri brändiä. Yritys haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.
Kulutuselektroniikan maailmanlistalla Samsung oli ykkönen, Google on toinen ja WhatsApp kolmas. Globaalisti YouGov tekee vuosittain 11 miljoonaa haastattelua ympäri maailman 40 eri tuotesektorilla.