Espoolaiselle Sensible 4:lle kolme viime vuotta ovat olleet nopean kasvun ja kehityksen aikaa. Sitä vauhditti osaltan kolmivuotinen EU:n Horizon 2020 -ohelmaan kuulunut Fabulois-projekti. Nyt Sensible 4 jatkaa kohti kaupallisten tuotteiden lanseerausta. Katso videolta miten suomalainen robottibussi toimii ja liikkuu. Mukana on myös linkit päätösseminaarin videoesityksiin.
Euroopanlaajuisen Fabulos-kehitysprojektin tarkoituksena oli etsiä ja kehittää kaupunkiliikenteeseen uusia toimintatapoja ja tekniikoita, erityisesti itsestään ajavien ajoneuvojen avulla, Suomesta mukana oli Sensible 4:n lisäksi muun muassa Helsingin kaupunki.
Projekti alkoi erityisesti dokumentoinnilla ja suunnittelulla, mutta jo toisessa vaiheessa huomio alkoi kohdistua ajoneuvoihin. Projekti huipentui pilotteihin, joita ennen panostettiin suunnitteluun ja prototyyppien kehittämiseen. Itsestään ajava sukkulabussi Gacha-minibussi esiteltiin 2019.
Laboratoriotestit olivat myös tärkeä osa projektin toista vaihetta. Esimerkiksi autonomiseen ajamiseen käytetty tietokone ja anturit testattiin aiemmin Nokialle kuuluneessa EMC-kammiossa. Gacha-bussian kylmätestit tehtiin Metropolia Ammatikorkeakoulun kylmälaboratoriossa.
Fabulos-projektin kohokohta oli kolmas vaihe ja sen kaksi yleisillä teillä tapahtunutta itsestään ajavien pikkubussien pilottia, jossa oli mukana Gachan lisäksi kiinalainen Dongfeng CM7, Renault Twizy sekä pari Toyota Proacea.
Testit ajettiin Helsingin lisäksi Norjan Gjesdalissa. Tulossa on edelleen Tampereen testit ratikkalinjoja pitkin vuoden lopulla. Uusia robottiajoneuvosuunnitelmia on projektin päättymisestä huolimatta Sensible 4:lla edelleen tulossa.
Ohjelmistoversioita tulee myös lisää ja ensi vuonna Sensible 4 lanseeraa ensimmäisen kaupallisen itsenäisen ajamisen Dawn-ohjelmistotuotteen, joka tukee on SAE Level 4 tason -tuote, joka on suunnattu viimeisten kilometrien sukkulabusseihin.
Sensible 4:n kehittämä robottiautojen teknologia yhdistää antureiden ja lidareiden tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa ajoneuvojen toiminnan erilaisissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa. Ratkaisu on integroitavissa kaikkiin vähintään nelipyöräisiin ajoneuvoihin.
Maaliskuussa päättynyt FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation System) oli Euroopan unionin Horizon 2020-tukema tutkimus- ja tuotekehitysprojekti, jossa etsittiin viimeisen kilometrin itsestään ajavien pikkubussien ratkaisuja ja toteutetaan pilottiprojekteja osana olemassa olevaa joukkoliikenneratkaisua. Mukana projektissa oli Suomen lisäksi Virosta, Kreikasta, Alankomaista, Norjasta ja Portugalista.
Lisää: Sensible 4 -tekniikkaa (LINKKI), videoita (LINKKI) sekä Fabulos-projektisivusto ja päätösseminaarin videoesitykset (LINKKI) ja aiemmat Uusiteknologia.fi:n uutisjutut Fabulos-projektin tuloksista ja testeistä (LINKKI).
Kuvituskuva: UT, Gacha Nokian pääkonttorilla 2019.