Älykellojen myynti lähes tuplaantui vuodessa ja erityisesti mobiiliverkon eSIM-toiminto kiinnostaa ostajia. DNA:n mobiililiiketoiminnan johtajan Cedric Kamtsanin mukaan yhä useammalla tuleekin olemaan tulevaisuudessa mobiiliyhteys älykellossaan.
Digitaalisilla SIM-korteilla varustettujen eSIM-älykellojen myynti nousi edelleen vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä jopa 21 prosenttia, selviää Gfk-markkinatutkimuslaitoksen datasta. DNA:lla älykellojen myynti lähes kaksinkertaistui vuosina 2019–2020.
“Juuri nyt on huomattavissa selkeä piikki uusissa älykelloissa, joissa on eSIM-ominaisuus”, DNA:n Cedric Kamtsan kertoo. Yhä useammalla tulee tulevaisuudessa olemaan kaksi SIM-korttia, mutta vain yksi liittymä.
“Silloin puhelinta ei tarvitse enää kantaa mukana ollenkaan. Puhelimen voi jättää kotiin harrastuksien, kuten lenkkeilyn, marjastuksen tai vesiurheilun ajaksi, mutta samalla yhteys verkkoon säilyy”, hän jatkaa.
Kamtsanin mukaan uudet älykellot kiinnostavat ihmisiä niiden mutkattomuuden takia. Esimerkiksi urheiluharrastuksissa älypuhelin koetaan painavaksi ja sitä on vaikea pitää mukana. Samalla älykellolta kuitenkin toivotaan monia puhelimen ominaisuuksia.
Laajemmin kasvava älykännyköiden myyntiluku selittyy sillä, että juuri nyt ihmiset haluavat seurata oman kehonsa toimintaa entistä tarkemmin ja laajemmin kuin aikaisemmin.
“Perinteisesti älykelloilla on mitattu unenlaatua, terveydentilaa ja esimerkiksi päivittäistä askelmäärää, mutta nyt esimerkiksi EKG- tai happisaturaatio-mittausominaisuudet ovat nousseet esille ihmisten toiveissa”, Kamtsan jatkaa. Hänen mukaansa yhä useammat ovat kiinnostuneita kehonmittausteknologiasta
Myös DNA:n teettämästä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta selviää, että kehonmittaus kiinnostaa suomalaisia huomattavissa määrin. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista (57 %) oli kiinnostunut teknologiasta, jolla voi mitata oman kehon toimintaa, kuten unta, askeleita, ravintoa tai sykettä.
“Kiinnostus on kasvanut huomattavasti, sillä edellisvuonna osuus oli 47 prosenttia. Myös kiinnostus ylipäätään älykelloihin on kasvanut, sillä nyt 30 prosenttia tutkimukseen osallistuneista omisti älykellon, kun vuotta aiemmin osuus oli 21 prosenttia”, Kamtsan kertoo.
Tutkimuksesta ilmenneen tiedon mukaan eri kehon mittauksen sovellukset ovat suosituimpia erityisesti nuorten keskuudessa, joiden osuus on kasvanut vuodessa merkittävästi.
Taustaa: DNA on toteuttanut Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksen vuodesta 2017 lähtien. Tarkoituksena on ollut tarkastella, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja ja miten digitaalisten palvelujen käyttö on muuttunut vuosien aikana. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui 1007 henkilöä.
Kuva: Infineonin mobiililaitteeseen integroitava eSIM-piiri.