Pienet sähköllä toimivat, lentävät dronit kiinnostavat entistä enemmän ja niitä tutkitaan jo laajalti. Uusimpana Ouluun ollaan perustamassa testialue, joka keskittyy dronien lentojenjohtamisen kehittämiseen. Mukana ovat myös 5G- ja tulevaisuudessa 6G-verkot.
Drolo-projektissa kehitetään ja pilotoidaan ratkaisuja alailmatilan liikenteenhallintaan. Tarjolle tulevissa laitteissa radiotekniikka tulee perustumaan asteittain uusiin nopeisiin 5G- ja 6G-ratkaisuihin, mitkä mahdollistavat toiminnan myös laajemmilla alueilla ja ilman näköyhteyttä.
”Drolo-projektissa Nokian tavoitteena on jatkaa yritysverkkoratkaisujen kehittämistä droneja hyödyntämällä”, toteaa Erja Sankari, Nokian mobiiliverkkojen globaaleista toimitusketjuista.
Ammattimaisen toiminnan varmistamiseksi on selätettävä silti edelleen merkittäviä haasteita. Tällaisia ovat alailmatilan lennonvarmistus, lennon hallinta näköyhteyden ulkopuolella ja mahdollisuus suorittaa useita eri tehtäviä yhdellä lennolla.
“Valitsemamme alue sopii erinomaisesti testialueeksi vaativille kokeiluille, joissa testataan tulevaisuuden miehittämättömän ilmailun ratkaisuja kaikkien kaupunkiseutujen käyttöön”, kertoo hanketta koordinoiva Petri Mononen VTT:ltä.
Hankkeessa testataan älykkäitä dronepalveluita esimerkiksi satama-alueilla, käyttöä lentoaseman lähialueella, dronesääpalvelua ja vedyn sopivuutta droonien energialähteeksi.
”Seudulta löytyy paljon hankkeeseen liittyviä teknologiayrityksiä ja lisäksi kattava 5G-verkko”, sanoo johtava tutkija Timo Lind VTT:ltä.
Myös eurooppalainen lainsäädäntö etenee, joka tarjoaa uudenlaista ammattimaista käyttöä droneille. Tulossa on U-Space järjestelmiä eli kaupunkien alailmatilan hallintaratkaisuja, joiden odotetaan olevan käytössä Euroopan laajuisesti – siis Suomessakin – alkuvuodesta 2023.
“Drolo on merkittävä askel miehittämättömän ja miehitetyn ilmailun toimintamahdollisuuksien lisäämiseen samassa ilmatilassa”, sanoo asiakkuus- ja markkinointijohtaja Pasi Nikama Fintraffic lennonvarmistuksesta.
Drolo-hankkeessa kehitetään myös dronetoimijoiden liiketoimintamalleja vientinäkökulmasta. Esimerkiksi useiden tehtävien suorittaminen jopa usealle asiakkaalle samalla lennolla parantaa dronien kustannustehokkuutta.
Huhtikuussa alkaneen Drolo-hankkeen kokonaisbudjetti on 7,5 miljoonaa euroa, jonka rahoittavat Business Finland ja projektin kehittäjätahot. Hanke kestää kaksi vuotta ja sitä koordinoi VTT ja mukana ovat myös Aalto-yliopisto ja Ilmatieteen laitos sekä Fintraffic lennonvarmistus, Nokia, Insta, TactoTek, Oulun satama, Fleetonomy ja MediaTek.