Sähkö- ja hybridiauton omistajille saattaa tulla ikävänä yllätyksenä, että vetävien pyörien renkaiden kulutuspinta voi tulla tiensä päähän hyvin nopeasti. Taustalla on Liikenneturvan Tapio Heiskasen mukaan sähkömoottoreiden suurempi vääntö ja akkujen tuoma lisäpaino.
Uudet sähkö- ja hybridiautot painavat tyypillisesti enemmän kuin bensa- ja diesel-käytteiset autot, joten auton renkailta vaaditaan parempaa kantavuutta ja pitokykyä. Varsinkin sähkö- ja hybridiauton vetävät pyörät voivat kulua jopa tavanomaista nopeammin vaihtokuntoon.
’’Oman kokemukseni mukaan jopa reilusti alle 20 000 ajokilometrin jälkeen takarenkaiden uusiminen voi tulla kyseeseen. Tätä asiaa moni uuden sähköauton omistaja ei ehkä tule ajatelleeksi, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen on samoilla linjoilla renkaiden nopeamman kulumisen kanssa. ’’Esimerkiksi lähtö, kaarreajo ja hidastaminen kuluttavat sähköauton renkaita enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton’’, Heiskanen sanoo.
Myös Goodyear on kertonut testien osoittaneen, että perinteiset renkaat voivat kulua sähköautoissa jopa kolmanneksen nopeammin juuri sähkömoottoreiden voimakkaan, välittömän väännön ja painavien akustojen tuoman lisäpainon vuoksi. Sitä varten on kehitetty kokonaan uutta rengasmallia (kuvassa). Myös muut valmistajat aikovat olla mukana alan muutoksessa sähköautoihin uusin rengasmallein.
Lisää: Rengasvalmistajat pohjustavat uusia älyrenkaita, uutisia Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)
Kuvituskuva: Goodyearsin sähköautoihin tarkoitettu prototyyppirengas (kuva, 2018).