Suomalaisen Sensible 4 on valittu automatisoimaan sähkökäyttöiset kiinalaisen Dongfeng Sharing-VAN-robottibussit, jotka yrityksen ruotsalainen tytäryhtiö T-Engineering tuo Eurooppaan. Bussit tulevat olemaan täysin kuskittomia ja niitä tullaan käyttämään osana joukkoliikennepalveluja. Mukana myös linkki minibussin esittelyvideoon.
Kiinalaisomisteisen T-Engineering ja Sensible 4 vastaavat yhdessä siitä, että uusi ajoneuvo täyttää eurooppalaiset laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Tällä hetkellä markkinoilla ei ole autoteollisuuden laatuvaatimukset täyttävää robottibussia.
’’Uskomme, että tämä on iso askel kohti itseajavien autojen käyttöönottoa, kun tuomme yhdessä markkinoille sarjavalmisteisen ja autoteollisuuden turvallisuusvaatimukset täyttävän robottibussin”, kommentoi Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
Poikkeuksellista on, että uudet laatuvaatimukset täyttävässä Sharing-VANissa ei ole turvakuljettajaa ajoneuvon sisällä valvomassa ajamista, vaan ajoneuvot kulkevat itsenäisesti ja niiden valvonta suoritetaan etäohjauksella. Siinä käytetään ensi vuonna lanseerattavaa Sensible 4:n kaupallista itseajavien ajoneuvojen Dawn-ohjelmistoa.
Uutuus täyttää SAE Level 4 -vaatimukset ja on suunnattu viimeisten kilometrien robottibusseihin ja logistiikkaan. ’’Dawn sopii loistavasti yhteen Sharing-VANin kanssa”, kommentoi T-Engineeringin Sebastian Wallman.
Ruotsissa toimiva T-Engineering koostuu entisen Saabin ja General Motorsin Trollhättanin tehtaan suunnittelijoista. T-Engineering ja Sensible 4 ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2018 asti, jolloin Sensible 4 automatisoi itseajavaksi Dongfeng CM7 -tila-auton. Yrityksellä työskentelee noin 100 kehitysinsinööriä, jotka suunnittelevat ja kehittävät ohjausjärjestelmiä ajoneuvojärjestelmiin.
Lisää: Youtube-video Dongfengin Sharin-VAN-robottibussista (LINKKI) sekä linkit Sensible 4 (LINKKI) ja T-Engineering (LINKKI).
Aloituskuva: Esittelyvideolta.