Panasonic ja suomalainen robottiautojen kehittäjä Sensible 4 ovat aloittamassa tutkimus- ja testausyhteistyön, jossa kokeillaan käytännön toimissa japanilaisyrityksen uutta kuusiakselista IMU-kiihtyvyysanturia.
Kummankin yrityksen asiantuntijat aloittavat pian arviointijakson, joka sisältää runsaasti testejä ja analysointia. Uudenlaisilla Inertial Measurement Unit -kiihtyvyysantureilla on keskeinen rooli tulevaisuuden robottiautojen ohjelmiston sensorifuusiossa, joka yhdistää eri antureiden kuten LiDAR:in, satelliittipaikannuksen ja tarkkojen matkamittarien tuottaman tiedon.
Sensible 4:n markkinointijohtaja Fredrik Forssell kertoo, että yrityksessä ollaan innoissaan Panasonic Industryn 6-akselisen IMU-anturin perusteellisesta testauksesta.
”IMU-sensoria käytetään esimerkiksi laserskannatun pistepilven vääristymien korjaamiseen ja siten se vaikuttaa pääsensorin eli LiDAR:in antaman kuvan oikeellisuuteen”, taustoittaa Forssell.
Suomalainen Sensible 4 on tunnettu kehittämästään ohjelmistostaan, joka toimii auringonpaisteen lisäksi huonossa säässä, toisin kuin muut markkinoiden toimijat.
”Tämä on erityinen projekti meille kaikille”, kertoo Ryosuke Toda, Panasonic Industryn tuotemarkkinoinnista Münchenista. Hän jatkaa: ”On erittäin kiinnostavaa lähettää uusi sensorimme erityisen haastavista olosuhteistaan tunnettuun Suomeen, ja odotamme oppivamme lisää sensorin valmiudesta viedä liikkuminen kaikkien odottamalle uudelle tasolle.”
Sensible 4 julkaisee vuoden päästä ensimmäisen kaupallisen, kaikissa sääolosuhteissa toimivan itsestään ajavien ajoneuvojen ohjelmistotuotteen, Dawnin: Se tulee olemaan SAE Level 4 -tuote, joka on suunnattu viimeisten kilometrien robottibusseihin ja logistiikkaan.
Lisää: Sensible 4 (LINKKI), Panasonic Industry Europe (LINKKI).