Startup-tapahtuma Slush järjestetään jälleen joulukuun alussa fyysisenä tapahtumana Helsingin messukeskuksessa. Ensimmäiset puhujat on jo julkistettu ja tapahtumaan järjestäjät odottavat koronan jatkumisesta huolimatta 8000 osallistujaa. Viime vuoden Slush jouduttiin peruuttamaan korona takia.
Koronan takian Slushin kävijämäärää pienennetään kuitenkin rajusti aiemmista vuosista, jotta tapahtuma pystytään järjestämään turvallisesti ja menestyksekkäästi. Terveysturvallisen tapahtuman suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota muun muassa tapahtuma-alueella liikkumiseen, tehostettuun siivoukseen ja maskien käyttöön.
”Muualla Euroopassa on otettu käyttöön jo turvallisuusstandardiksi muodostuneita käytäntöjä, joita haluaisimme hyödyntää myös Slushissa. Seuraamme jatkuvasti lainsäädännön muutoksia ja esimerkiksi koronapassin käyttöönottoa Suomessa. Mikäli tilanne joulukuussa sallii, otamme välittömästi vastaavanlaiset sisäänpääsyn ehdot käyttöön tapahtuman turvallisuuden varmistaaksemme”, Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen kertoo.
Tapahtuman teema rakentuu yrittäjyyden uuden aikakauden ympärille. Slush haastaa kävijänsä pohtimaan millä tavalla yrittäjyyden tulisi muuttua, jotta pystytään vastaamaan aikamme suurimpiin haasteisiin.
Tänä vuonna Slushin lavalla nähdään muun muassa UiPathin perustaja-toimitusjohtaja Daniel Dines, maailman johtavan pääomasijoitusyhtiön Sequoian Euroopan osakas Luciana Lixandru sekä Googlen omistaman tekoälylaboratio DeepMindin operatiivinen johtaja Lila Ibrahim.
Uutena konseptina Slushissa nähdään muun muassa Builder’s Studio, jossa kahden päivän aikana pureskellaan kaikki ne osa-alueet markkinoinnista kansainväliseen laajentumiseen, mitkä kasvuyrittäjän tulee hallita. “Tavoitteenamme on luoda paras eurooppalainen kasvuyrittäjyyden opetuskokonaisuus, johon yrittäjät voivat palata uudelleen myös Slushin jälkeen”, kuvailee Huttunen.
“Tänä vuonna Slushissa on paikalla enemmän yrittäjiä ja sijoittajia suhteessa kokonaiskävijämäärään. On siis aiempaa todennäköisempää, että Slushissa tapaamasi henkilö joko jakaa kanssasi samat haasteet tai osaa auttaa sinua ratkomaan ne”, Huttunen lisää.
Kiinnostus Slushia kohtaan on ollut järjestäjien mukaan huomattavaa jo ennen julkisen lipunmyynnin avaamista. Jo 30 prosenttia lippukapasiteetista myytiin startupeille ja sijoittajille kevään ja kesän aikana.
Taustaa: Slush 2021 on kansainvälinen kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma. Viimeksi vuonna 2019 Slush toi Helsinkiin 25 000 osallistujaa, yli 3500 startupia, 2000 sijoittajaa ja 600 median edustajaa. Tänä vuonna (1.-2.12.2021) järjestettävä tapahtuma on rajattu 8000 osallistujaan, joista 3200 startup-yrittäjiä ja 1500 sijoittajia. Yhteensä tapahtumassa tullaan näkemään yli 150 puhujaa ja moderaattoria. Julkinen lipunmyynti aloitetaan 1. syyskuuta osoitteessa slush.org.