Volkswagenin tulevaisuuden itseohjautuvat autot käyttävät kameroiden sekä lidar- ja tutka-antureiden yhdistelmää, joka näkee jopa 400 metrin päähän. Ensimmäinen itseohjautuvien autojen käyttäjä tukee olemaan yrityksen oma tytäryhtiö MOIA, joka aikoo tuoda robottiautot Hampurin kaupalliseen liikenteeseen jo muutaman vuoden päästä.
Volkswagenin ID.BUZZ AD (AD = Autonomous Driving) -täyssähköauton prototyyppi esiteltiin viime viikolla Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Siinä oli käytössä münchenläisen Argo AI:n kehittämä autonomisen ajon järjestelmä (SDS, self-driving system). Argon AI:n ratkaisu perustuu digikarttoihin, autonomisen ajon vaativiin laitteistoihin ja ohjelmistoihin sekä pilvipalveluihin.
Testiautoissa on erilaisia antureita, ohjelmistoja ja analytiikkaa, jotka tuottavat tietoa 360 astetta ajoneuvon ympäristöstä. Argo AI käyttää kameroita sekä tutka- ja lidar-antureita turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. Ratkaisu ennustaa myös jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muun liikenteen toimintaa sekä ohjaavat moottoria, jarrutusta ja ohjausta.
Yhtiön kehittämä Argo Lidar on sijoitettu prototyyppiauton katolle ja se voi tunnistaa kohteita yli 400 metrin päästä. Erikoislidarin patentoitu Geiger-mode -teknologia havaitsee yrityksen mukaan pienimmätkin valohiukkaset (yksittäiset fotonit), joten jopa heikosti heijastavat kohteet, kuten esimerkiksi mustaksi maalatut autot, voidaan havaita ja ympäristöstä saadaan erittäin tarkka kuva – jopa ihmissilmää parempi.
”Ajoneuvoon sijoitettujen kuuden lidar-anturin, yhdentoista tutkan ja neljäntoista kameran ansiosta järjestelmä havaitsee ympäristöstään enemmän tietoa kuin autoa ajava ihminen koskaan”, vakuuttaaVolkswagen hyötyautojen autonomisen ajamisen johtaja Christian Senger.
Volkswagenin prototyyppiä testataan myös Volkswagen hyötyajoneuvojen kanssa Argo AI:n kehityskeskuksessa Saksan Neufahrnissa. Yrityksellä on lähellä Münchenin lentokenttää myös yhdeksän hehtaarin kokoinen suljettu rata, jossa voidaan testata erilaisia liikennetilanteita ja eurooppalaisia ajo-olosuhteita.
Yhtiö testaa autonomisia ajoneuvoja myös tieliikenteessä Miamissa, Austinissa, Washington D.C:ssä, Pennsylvaniassa, Michiganissa ja Kaliforniassa. ”Testiautot ovat virstanpylväs yhteistyössämme. Kehitystyö on kestänyt viisi vuotta”, sanoi Argo AI:n perustaja ja toimitusjohtaja Bryan Salesky. Lisäksi testiautot kiertelevät vuoden lopulla jo Hampurissa MOIA:n nimissä vaikka kaupallinen käyttö alkaa kaupungissa vasta 2025.
Lisää: Argo AI:n lidartutkan toiminta (LINKKI).