Sähköbussit ovat jo lyöneet kaupunkiliikenteessä läpi ja sähköhenkilöautojen määrä Suomen on lähtenyt kasvuun. Myöskään lentoliikenteen sähköistyminen ei ole VTT:n selvityksen mukaan enää kaukaista tulevaisuutta, vaan konkretisoituminen alkaa jo viiden vuoden sisään, jos uskotaan alan konevalmistajia.
Siinä missä sähköautot ja -bussit ovat tehokas keino tieliikenteen päästöjen vähentämiseen, on sähkölentokoneilla paljon potentiaalia sekä lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä että matka-aikojen lyhentämisessä reiteillä, jotka ovat nykyisillä liikenneyhteyksillä hankalia.
Selvitysten mukaan sähkölentokoneet voisivat tarjota nopean ja vähäpäästöisen vaihtoehdon etenkin reiteille Itämeren yli tai kotimaan poikittaisliikenteeseen Suomen pieniä lentokenttiä hyödyntäen.
Lyhyille reiteille suunnitellut sähkölentokoneet ovat perinteisiä matkustajalentokoneita pienikokoisempia sekä hiljaisempia, joten niiden olisi mahdollista hyödyntää lyhyitäkin kiitoratoja ja asutusta lähellä sijaitsevia lentokenttiä. Lisäksi Suomessa on lukuisia vähälle käytölle jääneitä pieniä lentokenttiä, joille sähkölentokoneet voisivat lentää ja tarjota nopeita liikenneyhteyksiä alueille, joihin nykyisillä lentoyhteyksillä ei pääse ja muut liikenneyhteydet ovat hitaita.
VTT:n mukaan sähkölentokoneella akun tuotannosta ja lataamisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt olisivat nykyisellä sähköntuotannon päästökertoimella laskettuna matkustajakilometriä kohden noin kolmanneksen nykyisten lentokoneiden päästöistä, sekä selvästi matalammat kuin polttomoottoriautolla ja samaa luokkaa kuin dieselbussilla.
Taustatietoa: The emission reduction potential of electric transport modes in Finland. Environmental Research Letters 2021, Jenu, S., Baumeister, S., Pippuri-Mäkeläinen, J., Manninen, A., & Paakkinen, M. (LINKKI) sekä aiemmat sähkölentokoneita käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuva: Jos sähkölentokonevalmistajien suunnitelmat toteutuvat niin ensimmäisiä sähkölentokoneita nähdään kaupallisilla lennoilla viiden vuoden kuluessa. Kuva: RuotsalaisenHear Aerospacen kehitysvaiheessa oleva sähkötoiminen 19 henkilön matkustajakone.