Siemens toteuttaa Pohjois-Suomen uuden rautatieliikenteen kauko-ohjausjärjestelmän. Yrityksen tekniikoilla hoidetaan jo aiemmin rautatieliikennettä Pohjois-Suomen lisäksi niin idässä kuin etelä-Suomessakin. Uusi järjestelmä mahdollistaa paikkariippumattoman ja dynaamisen ohjaustyön sekä automaation aiempaa laajemman käytön.
Kokonaisuuteen sisältyvät kaikki uuden kauko-ohjausjärjestelmän suunnitteluun, valmistukseen ja käyttöönottoon liittyvät työt sekä tarvittavien rajapintojen toteuttaminen muun muassa asetinlaitteisiin.
Uusi kauko-ohjausjärjestelmä tulee käyttöön Fintrafficin Oulussa sijaitsevaan rautatieliikenteen ohjauskeskukseen sekä osaan Tampereella sijaitsevan ohjauskeskuksen työpisteistä.
”Liikennettä voidaan tulevaisuudessa ohjata joustavasti kolmesta ohjauskeskuksesta, jotka sijaitsevat Oulussa, Helsingissä ja Kouvolassa”, kertoo Siemens Mobilityn tekninen johtaja Jari Jussila.
Toteutuksessa hyödynnetään Suomessa ensimmäistä kertaa uutta eurooppalaista rajapintastandardia, joka on määritelty EULYNX-hankkeessa. Standardin avulla harmonisoidaan raideliikennejärjestelmien yhteensopivuutta koko Euroopassa.
Standardin avulla yhdistetään Väyläviraston radan varrella olevia asetinlaitteita Fintrafficin kauko-ohjausjärjestelmään. Projektin alustava toteutusaikataulu on vuosina 2021–2025.
Kuvituskuva: VR