Helsinki kokeilee robottilähettiä pakettikuljetuksiin

Helsingin Jätkänsaaressa testataan runsaan kuukauden ajan pakettien kuljetusta uudenlaisen robottilähetin avulla. Mukana ovat kuljetusyhtiö DB Schenker, kaupungin kehitysyhtiö Forum Virium ja startup-yritykset LMAD ja GIM Robotics. Kokeilu jatkuu joulukuun 10. päivään asti. Aiemmin robottijakelijaa on kokeiltu jo vuosi sitten joululahjapakettien keräilyssä ja 2019 Nokian ja Aalto-yliopiston kampuksilla. Mukana videoita robotin toiminnasta ja taustoista.

Verkkokaupan lisääntyessä myös logistiikkayritykset tarvitsevat uusia ratkaisuja toimituksia varten, joten Helsingissä päätettiin kokeilla pakettien kuljetusten toimittamista asiakkaille sähköisen, autonomisesti liikkuvan robottilähetin avulla.

“Erityisesti viimeisen kilometrin toimitukset voivat olla kaupungeissa haastavia. Kokeilun taustalla on halu selvittää, miten robottilähetti voisi helpottaa tätä haastetta”, projektisuunnittelija Matias Oikari Forum Virium Helsingistä kertoo.

Robottilähetillä on Hyväntoivonpuistossa useita pysäkkejä, joilta asiakkaat voivat noutaa paketteja. Robotti liikkuu jalkakäytäviä pitkin kävelyvauhtia ja sen mukana kulkee kokeilun aikana operoija, joka seuraa robottia ja varmistaa samalla liikkumisen turvallisuuden.

Pakettirobottia kokeiltiin vuosi sitten Helsingin Oodi-kirjaston edessä, jossa sen avulla kerättiin joululahjoja lahjoitettavaksi.

Jakelurobotti on varustettu Lidar-teknologialla toteutetuilla antureilla, jotka havainnoivat ympäristöä koko ajan. Robotti pysähtyy heti, jos sen tielle tulee esteitä.

Robotin operoinnista vastaa ranskalainen startup-yritys LMAD. Mukana on ollut myössuomalainen alan osaaja GIM Robotics.

“Tämä on meille loistava mahdollisuus testata autonomista jakelupalvelua Jätkäsaaren asukkaiden kanssa”, sanoo LMAD:n tuotevastaava ja yksi yrityksen erustajista Gergely Horváth.

Tulevaisuudessa robottilähetti voi toimia lisäratkaisuna kaupunkialueilla kiinteiden pakettipisteiden lisäksi. ’’Robottilähetin käyttöä tutkimme yhtenä noutopisteratkaisuna tiiviisti asutetulle kaupunkialueelle”, DB Schenkerin pakettiliiketoiminnasta Suomessa vastaava Antti Jarva sanoo.

Jakelurobotti on noista puolitoista metriä korkea ja siinä on 13 lokerikkoa, joista pienin on kooltaan 10 cm x 44 x 53 cm, isoimmat noin lentokoneen käsimatkatavaralaukun kokoisia.

Jätkäsaaren robottilähettikokeilu on osa EIT Digitalin rahoittamaa Last Mile Autonomous Delivery -innovaatiohanketta, jonka tavoitteena on kehittää ja tuoda markkinoille ohjelmistoalusta erilaisten itsenäisesti liikkuvien jakelurobottien ohjaamiseen, hallintaan ja käytön optimointiin. Robottia on kokeiltu myös Nokian kampuksella  ja Aalto-yliopiston alueella (ks. videot)

Lisää: Pakettirobotin aiempi testi Helsingissä joulukuussa 2020. Lisää Uusiteknologia.fi:n uutisesta 12.8.2020 (LINKKI) sekä videoita robotin toiminnasta: Nokia 5G-kampuksella 2019 (LINKKI, video) ja Espoon Otaniemessä Aalto-yliopiston kampuksella (LINKKI, video).

Kuvituskuva: LMAD:n pakettirobotti 2020. Kuva: Vesa Laitinen/Forum Virium Helsinki.