Black Fridayn keskimääräinen alennus jäi vain viiteen prosenttiin – näitä ostettiin

Black Friday oli tänä vuonna alennusprosenteiltaan paras koskaan, mutta samalla keinotekoisten alennusten määrä kasvoi. Kauppojen keskimääräinen alennus oli Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi:n mukaan vain viisi prosenttia.

Black Friday -ostosten tekeminen hajaantui tänä vuonna pidemmälle aikavälille kuin aikaisempina vuosina alennusmyyntien käynnistyessä jo Black Fridayta edeltävällä viikolla.

Verkkokauppa.com on yhdistänyt kivijalkakaupan ja netin menestyväksi liiketoiminnaksi. Yritys oli mukana Black Friday -tarjonnassa niin verkossa kuin myymälöissäkin.

Alennusjuhlan pidemmästä aikavälistä huolimatta tuotteiden ainakin Hintaopas.fi:n hakupiikit osuivat tänäkin vuonna varsinaiselle alennuspäivälle eli Black Fridaylle. Seuraavaksi suosituimpia ostospäiviä olivat Black Weekin maanantai ja torstai.

Hintaoppaan datan perusteella Black Friday -alennukset kasvoivat myös entisestään tänä vuonna. Samalla myös keinotekoisten alennusten määrä kasvoi edellisvuosista.

Alennusten keskimääräinen alennusprosentti tänä vuonna oli -5,08, mikä kertoo paremmista alennuksista kuin minään aikaisempana vuotena. Viime vuonna todellinen keskimääräinen alennusprosentti oli vain 4,01.

Tänä vuonna alennuksessa oli suurin määrä tuotteita tähän mennessä, joista jopa 42 prosentilla tuotteista hinta laski. Neljäsosalla (23 %) tuotteita hinta sen sijaan nousi.

”Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla”, kertoo Hintaopas.fi:n maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Suosituimmat tuotekategoriat olivat Hintaoppaan mukaan kuulokkeet, matkapuhelimet ja näytöt. Trendaavimmat kategoriat, eli tuotteet joiden suosio kasvoi eniten viime vuoden Black Fridayhyn verrattuna, olivat espressokoneet, lautapelit sekä vaellus- ja maastokengät.

Maailmalta rantautuneet alennuspäivät kuten Singles’ Day, Black Friday ja Cyber Monday ovat vakiinnuttamassa paikkojaan myös Suomessa. Ostospäivät näkyvät piikkinä kauppojen myyntiluvuissa, erityisesti verkossa. Kuluttajatavoiden lisäksi myynnissä on myös ammattilaisille suunnattuja tuotteita. Uusista ostospäivistä  Black Friday on edelleen Postin tutkimuksen mukaan tunnetuin ja suosituin.

Black Friday 2021:n suosituimmat tuotteet

  1. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
  2. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
  3. Polar Ignite 2 -urheilukello
  4. Apple AirPods (2nd Generation)
  5. AKG N700NC M2 -kuulokkeet

Lähde: Hintaopas.fi

Taustaa: Hintaopas.fi kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi, Oikotie ja Lendo.fi.

Lisää: Aiempi uutinen Uusiteknologia.fi:ssä 11.11.2021, Sirupula rassaa kauppapäiviä (LINKKI).

Kuvituskuva: Shutterstock

Päivitetty