Hissiyhtiö Kone ja Amazon Web Services (AWS) ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan pilviyhtiö toimittaa yhtiölle muun muassa esineiden internetiin (IoT) ja analytiikkaan liittyviä digitaalisia kyvykkyyksiä älyrakennuksissa.
KONE ja AWS kehittävät yhdessä myös uusia teknologioita, jotka vahvistavat entisestään suomalaisen hissiyhtiö Koneen verkkoon kytkettyjen palvelujen ja ratkaisujen skaalattavuutta ja suorituskykyä.
”Yhteistyön aloittaminen AWS:n kanssa on tärkeä välietappi, kun kehitämme uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tarjoamme parempia ihmisten liikkumiseen liittyviä kokemuksia sekä asiakkaillemme että laitteidemme käyttäjille,” toteaa KONEen teknologiajohtaja Maciej Kranz.
Hyvä esimerkki yhteistyön merkityksestä on ennakoivan kunnossapidon KONE 24/7 Connected Services -palvelu, jossa hyödynnettävän koneoppimista löytämään vikoja ennen kuin laitteeseen tulee häiriöitä ja asentajat saavat käyttöönsä oikean tiedon oikeaan aikaan.
Palvelu on käytössä jo yli 160 000 hississä ja liukuportaassa. Silti hissiyhtiön tavoitteena on liittää koko huoltokantansa, eli yli 1,4 miljoonaa laitetta palvelun piiriin. Ratkaisussa hyödynnettäviä AWS:n palveluja ovat muun muassa AWS IoT Core, AWS IoT Device Management, Amazon API Gateway, AWS Lambda ja AWS Step Functions.
Koneen uusin digitaalinen alusta on verkkoyhteyksien ja digitaalisten tuotteiden ja palveluiden innovoinnin keskiössä. Se tarjoaa reaaliaikaista dataa laitteista, People Flow -ratkaisuista ja Koneen yritysratkaisuista. Lisäksi sen laajat API -integraatiorajapinnat tarjoavat mahdollisuuksia työskennellä yhdessä muiden yritysten kanssa uusien palvelujen luomisesi.
Kuvituskuva: Kone