Moni mieltää pienten kuvauskopterien lennättämisen kesäiseksi puuhaksi, mutta pienin vinkein ja rajoituksin niitä voidaan käyttää osin myös talviolosuhteissa. Tässä kiinalaisen drone-valmistajan vinkit videoineen talviseen kuvauskoptereiden lennättämiseen.
Kuvauskoptereiden valmistaja DJI lupaa Suomen edustajansa kanssa useimpien malliensa toimivan vielä -10 asteen pakkasessa, joskin kannattaa muistaa että usein tuuli ja etenkin liikkumisen viima tekevät ilmasta huomattavasti mittarilukemaa kylmempää.
Kopterin lennättämisessä ilmankosteus kannattaa ottaa valmistajan mukaan myös huomioon, sillä kuiva pakkanen voi olla parempi kuin kostea nollakeli, jolloin kopterin roottoreihin voi kertyä kosteutta. Se voi puolestaan jäätyä ja aiheuttaa jopa kopterin putoamisen.
Tuuli voi lisäksi olla usein moninkertainen vaikkapa vain 50 metrin korkeudessa kuin mitä se on maanpinnalla. Yksi kopteriharrastajan tärkeimmistä työkaluista onkin luotettava sääsovellus, kuten UAV Forecast (www.uavforecast.com).
Myös akkujen käyttöaika on pakkasessa aina lyhyempää. Esimerkiksi kirkas pakkaspäivä voi olla mitä ihanteellisin ilmakuvaukseen, mutta kannattaa varautua siihen, etteivät akut yllä luvattuihin minuuttimääriin. Akkuja kannattaakin olla mukana useita ja ne kannattaa pitää mahdollisimman pitkään lämpimässä.
Ellei parempaakaan lämmitysratkaisua ole, akut kannattaa laittaa vaikkapa villalapasen sisään, takin povitaskuun tai mahdollisen automatkan ajaksi autonpenkille penkinlämmittimen ollessa päällä. Auto on muutenkin hyödyllinen muuhunkin kuin kopterin akkujen lämmittämiseen.
Samalla voi ladata drone-akkujen lisäksi älypuhelimen akkua esimerkiksi karttaohjelmaa varten. Suurin osa käyttää myös ohjaimeen kiinnitettyä älypuhelintaan kuvauskopterin näyttönä, joten sähkön riittävyys on tärkeää myös kylmässä.
Lennättäjän kannattaa varmistua, ettei käytössä oleva älypuhelin tai sen akku ole kokonaisuuden heikoin lenkki. Drone-akkujen lisäksi älypuhelin kannattaa pitää akkujen tapaan mahdollisimman pitkään lämpimänä ennen lennättämisen aloittamista. Sama neuvo pätee kiinteällä näytöllä varustettuun kopteriohjaimeen.
Jos auto on pysäköity sopivaan paikkaan, mikään ei estä lennättäjää pysymään lämpimässä auton sisällä, kun kopteri on saatu turvallisesti ilmaan. Auto toki rajoittaa ohjaimen ja kopterin välistä kantamaa, mutta voi olla riittävä esimerkiksi väliaikaisena valvomona.
Ja kun kaikista laitteista on huolehdittu, on syytä huolehtia myös lennättäjänkin pitämisestä lämpimänä. Etenkin sormet ovat aina ensimmäisenä kohmeessa. Siksi kannattaa hankkia sormikkaat, jotka toimivat hyvin kosketusnäytön käyttöön.
Kirkas lumi ja jää voivat tuoda myös haasteita drone-kuvaamiseen. Laitteen kameraosan automaattiasetukset saattavat toimia huonosti liiallisen kirkkauden takia. Siksi valotusta ja valkotasapainoa on usein syytä säätää manuaalisesti. Näitä säätöjä kannattaa kokeilla jo ennen lentoon lähtemistä akun säästämiseksi.
Lisäksi kannattaa muistaa säädöksistä, että kuvauskopterin lennättäminen vaatii Suomessa nykyisin aina käyttäjän rekisteröitymisen ja verkkokokeen suorittamisen. Ihmisten ja rakennusten lähellä lennättäminen vaatii myös 1.2.2022 alkaen A2-lisäteoriakokeen suorittamisen. Uusista säädöksistä voi lukea lisää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämällä Droneinfo.fi-sivustolta.
Kuva: DJI Mavic 3 -kuvauskopteri Hassebblad-kameralla sopii myös Suomen talviolosuhteisiin. Kopteria voi lennättää jopa 46 minuuttia yhdellä latauksella hyvissä olosuhteissa, josta pakkanen ja viima leikkaavat käyttöajasta aina tosin osan pois. Laitetta voi käyttää -10 celcius-asteen pakkaseen asti sekä 12 metrin sekuntinopeudella puhaltavassa tuulessa.
Lisää: DJI:n kuvausvideo talvisessa Helsingissä (LINKKI1), dronevalmistaja DJI:n sivusto (LINKKI), Suomen edustaja Boston Distribution (LINKKI) sekä Traficomin Droneinfo (LINKKI) sekä UAV Forecast-sääsovellus (www.uavforecast.com).