Nopeasti kehittyvä sähköinen teknologia voi tarjota lähivuosina ratkaisuja hyödyntää myös Suomessa olevia pieniä lentokenttiä aiempaa pienemmin kustannuksin. Aihe on esillä Vantaalla maaliskuussa järjestettävässä ekologisen lentämisen The 4th Ecological and Electric Aviation -konferessissa.
Tulevaisuuden sähköisten lentokoneiden operointikustannusten on arvioitu olevan vain neljännes nykyisten polttomoottorikäyttöisten lentokoneiden vastaavista kustannuksista. Lisäksi uudet sähköiset lentokoneet ovat hiljaisia, joten ne soveltuvat operoitavaksi asutuskeskuksissa tai lähellä asustuskeskuksia.
Merkittävää on myös se, että niiden tarvitsemien kiitoteiden pituus on paremman kiihtyvyyden vuoksi lyhyempi kuin perinteisillä lentokoneilla. Näin myös pienet paikkakunnat voivat hyödyntää tulevaisuuden lentoliikenteen mahdollisuuksia.
Vantaan Flamingossa järjestetään 9.3. kansainvälisen konferenssi, jossa on mukana Liikenne- ja viestintäministeriön lisäksi puhujia muun muassa ruotsalainen Heart Aerospacelta, joka kehittää 19-paikkaista sähkömatkustajalentokonetta.
Mukana ovat myös Finnair, Joby Aviation, Bye Aerospace, Neste, Black & Veatch, VTT AiRMOUR -hankeellaan ja Ehang Scandinavia. Tapahtuman järjestäjinä ovat MAF eli Mission Aviation Fellowship MAF Suomi ja Helsingin sähkölentokoneyhdistys.
Maksulliseen tapahtumaan voi osallistua paikan päällä) tai etäyhteydellä.
Lisää: The 4th Ecological and Electric Aviation Conference, 9.3.2022, Vantaa (LINKKI).
Kuvituskuva: Ruotsalainen Heart Aerospace kehittää ES-19-sähkölentokonetta.