Suomessa vain alle kolme prosenttia lukiolaisista sisällyttää opintoihinsa tuoreen selvityksen mukaan ohjelmointia opintoihinsa. Ja vain puolet suomalaislukioista edes tarjoaa ohjelmoinnin opetusta, paljastaa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) tekemä selvitys. Mukana linkki myös raportin julkistuswebinaariin.
Suomessa edelliseen lukion valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan ei sisältynyt vielä ohjelmointia lainkaan ja uudessa viime vuonna käyttöönotetussa lukion opetussuunnitelmassakin ohjelmointi on mainittu vain osana yhtä valinnaista pitkän matematiikan moduulia.
Peruskoulun voimassa oleva opetussuunnitelma sisältää nyt ohjelmoinnin alkeita osana matematiikkaa ja käsitöitä, mutta lukioon tullessa opintopolku katkeaa. Ohjelmoinnin puuttuminen opetussuunnitelmasta näkyy oppimateriaalien puutteena, resurssien niukkuutena ja opettajien osaamisen vanhenemisena.
“Merkittävä pullonkaula ohjelmoinnin opetuksen lisäämisessä ovat opettajat, jotka ilmoittivat kyselyssä tarvitsevansa alan täydennyskoulutusta”, kertoo selvityksen tehneen KARVI:n yksikön johtaja Hannele Seppälä. Hänen mukaansa kuitenkin opettajien innostus sekä valmiudet opettaa koettiin yhdeksi suurimmista ohjelmoinnin opetusta edistäväksi tekijäksi.
KARVI:n selvityksen mukaan myös korkeakouluyhteistyö olisi keino saada kouluihin saada ohjelmoinnin opetusta jo lähitulevaisuudessa. Tätä on jo kokeiltu osassa lukioita. Erilaisten ilmaisten, korkeakoulujen tarjoamien ja verkkovälitteisten ohjelmointikurssien suorittaminen itsenäisesti on kuitenkin ollut kouluissa harvinaista.
Suomessa on arvioitu olevan noin 10000 ohjelmoijan vaje työmarkkinoilla.
Lisää: Lukioiden ohjelmoinnin opetusselvitys, KARVI, webinaari 16.3.2022 (LINKKI), arkistokäyttönä katsottavissa jälkikäteen
Kuvituskuva: Shutterstock