Finavia ottaa käyttöön Helsinki-Vantaalla yhdysvaltalaisen Rapiscanin uuden sukupolven läpivalaisutekniikkaa, jonka ansiosta käsimatkatavaroissa olevia kannettavia elektroniikka laitteita ei pian enää tarvitse ottaa erikseen esille. Samalla Helsinki-Vantaan kaikki lennot keskitetään yhteen terminaaliin kevään ja kesän aikana.
Uuden läpivalaisutekniikan avulla turvatarkastus nopeutuu ja helpottuu. Finavian turvajohtaja Henri Hanssonin mukaan elektroniikan ja nestepussit voi jättää pian käsimatkatavaraan eikä esimerkiksi läppäreitä, kännyköitä tai isoja kameroita tarvitse ottaa lainkaan esille. ’’Myös muovipussit, joihin alle sadan millilitran nestepakkaukset pitää pakata, saavat jäädä käsimatkatavaraan’’, Hansson kertoo.
Uuden tekniikan avulla turvatarkastuksen palvelu on muutenkin aiempaa joutuisampaan, sillä kapasiteetti tuplaantuu. Myös uusi automaattilinjasto nopeuttaa matkustamista ja tarjolla on lisää tilaa matkustajille turvatarkastuksessa. Finavialle tyylistä uutta turvatarkastusteknologiaa on toistaiseksi käytössä vain isoilla Euroopan kentillä ja Yhdysvalloissa.
Täysin ei muutos kuitenkaan Helsinki-Vantaallakaan tapahdu, sillä uusien laitteiden lisäksi käytössä tulee olemaan siirtymävaiheessa myös vanhoja laitteita, minkä vuoksi joillakin linjoilla elektroniikka ja nestepussit joudutaan edelleen ottamaan pois laukusta.
Turvatarkastuksen lisäksi nykyiset terminaali 2 ja 1 jäävät historiaan ja tulevaisuudessa Helsinki-Vantaan lennot liikennöidään yhden terminaalin kautta. Kaikki lentojen lähtöselvitykset ja matkatavaroiden luovutukset viime joulukuussa avattuun uuteen terminaalilaajennukseen.
Siirtyminen uusiin tiloihin tapahtuu kahdessa eri vaiheessa kevään ja kesän aikana. Ensimmäisessä vaiheessa 21.3.–23.5.2022 laajennusosan uuteen lähtöaulaan siirtyvät nyt terminaali 2:ssa liikennöivät lentoyhtiöt; kuten Finnair, Air Baltic ja British Airways. Toukokuun 24. päivänä avataan suora kulkureitti turvatarkastuksesta uudistuneelle porttialueelle.
Toinen vaihe alkaa 1. kesäkuuta, jolloin terminaali 1:ssä liikennöivät lentoyhtiöt kuten Norwegian, Lufthansa ja SAS siirtävät toimintonsa uusiin lähtö- ja tuloauloihin. Viimeistään 30. kesäkuuta Helsinki-Vantaalla siirrytään yhden terminaalin toimintamalliin. Sanakka nykyisen terminaali 1:n lähtöselvitysalue, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus sulkeutuvat.
Lisää: Finavia (LINKKI), Rapiscan Systems (LINKKI) ja yrityksen läpivalaisulaite 920CT:n tekniikka (LINKKI, pdf).
Kuvat: Finavia