Suomalaista konenäköä liikenneristeyksiin

Suomalaiset teknologiakehittäjät MarshallAI ja Dynniq Finland etenevät jo kolmanteen vaiheeseen EU:n rahoittamassa kolmivuotisessa AI4Cities-projektissa. Nyt on tarkoitus pilotoida aiempaa laajemmin päästöjä vähentävää kone- ja tekoälyratkaisua Helsingin lisäksi Pariisin liikenteessä.

Eurooppalaisen projektin tavoitteena on kehittää Euroopan johtavien kaupunkien liikkuvuuden ja energian haasteisiin tekoälyratkaisuja. Suomalaisyritykset ovat siinä mukana ratkaisulla, joka vähentää päästöjä poistamalla turhat pysähdykset, tinkimättä liikenteen käyttäjän turvallisuudesta.

Kyseessä on kuuden kuukauden mittainen vaihe, jossa valitut toimittajat testaavat prototyyppejään kahdessa Euroopan kaupungissa. MarshallAI ja Dynniq aloittavat Ix3:n pilotoinnin Pariisissa ja Helsingissä. Tarkoituksena on näyttää toteen edeltävien vaiheiden mitattu noin 5% päästövähennys sujuvamman liikenteen avulla.

MarshallAI:n ja Dynniqin prototyyppiratkaisu Helsingin Kalasatamassa.

Kolmanteen vaiheeseen edenneet teknologiatoimittajat saavat kukin vajaan neljännesmiljoonan euron rahoituksen laajamittaisen testin toteuttamiseen.

Edellisessä vaiheessa Ix3-ratkaisun prototyyppi otettiin käyttöön neljässä eri risteyksessä, joista kolme sijaitsi Suutarilassa, Helsingissä, ja yksi risteys Saint-Maur-des-Fossésissa, Pariisissa.

Prototyyppivaiheen aikana onnistuttiin parantamaan ratkaisun päästövähennyspotentiaalia.  Ne perustuivat todellisiin ajoneuvopysähdyksiin, jotka aiheuttavat kiistatta merkittävän osan liikenteen CO2-ekvivalenttipäästöistä kaupunkialueella. Toiseen vaiheen aikana kerätty data osoittaa, että parhaimmillaan päästöjen vähennyspotentiaali nousisi jopa kahdeksaan prosenttiin, mikä vastaa joka kuudennen nykyisin tapahtuvan pysähdyksen poistamista.

Ix3-ratkaisulla voidaan vähentää kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä ilman negatiivisia lieveilmiöitä. Toisin sanoen, liikennettä pystytään optimoimaan poistamalla kuolleita sekunteja, joiden aikana kukaan ei liiku risteyksessä. Käytännössä tämä tarkoittaa vihreän liikennevalon lyhentämistä todellisen kysynnän ja reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Näin ollen optimoitu liikenteenohjaus vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä heikentämättä yhdenkään liikenteen käyttäjän kokemusta.

Taustaa: AI4Cities on EU:n rahoittama kolmivuotinen projekti, jossa on mukana kuusi Euroopan kaupunkia ja aluetta: Helsinki (Suomi), Amsterdam (Alankomaat), Kööpenhamina (Tanska), Pariisin alue (Ranska), Stavanger (Norja) and Tallinna (Viro). AI4Cities-hankkeen 4,6 miljoonan euron rahoitusta haki noin sata yritystä. Syksyllä 2021 suomalaisyritys Ix3 valittiin 10 yrityksen joukkoon älykkään liikkumisen sarjan toiseen vaiheeseen. Lisää: https://ai4cities.eu/

Aloituskuva: MashallAI:n ja Dynniqin konenäkötoteutus Helsingin Suutarilassa.