Volvo aikoo tuoda seuraavan sukupolven sähköautoihin uusimman fotorealistisen grafiikan yhdessä pelitalo Epic Gamesin kanssa. Käyttöön tulee Epicin 3D-pohjainen Unreal Engine -grafiikkajärjestelmä eri ratkaisuineen.
Volvo on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka hyödyntää Unreal Engineä HMI-käyttöliittymän kehityksessä. Aluksi painopiste on kuljettajan tietomoduulissa (DIM), joka on yksi matkustamossa sijaitsevista näytöistä.
DIM tarjoaa kuljettajalle oleellisia tietoja ja viihdeominaisuuksia. Parempi tarkkuus, elävämmät värit ja täysin uudet 3D-animaatiot ovat etusijalla. Vaihtia antaa Qualcomin Snapdragon-suorittimet.
Volvon tulevat sukupolven tieto- ja viihdejärjestelmät ovat yli kaksi kertaa edeltäjäänsä nopeampi ja grafiikan käsittely ohjaamossa on jopa kymmenen kertaa nopeampaa. Epic Gamesin Unreal Engineä pidetään yhtenä kehittyneimmistä reaaliaikaisen 3D-grafiikan työkaluista, jota hyödynnetään pelien lisäksi muillakin aloilla.
Ensimmäinen auto, joka käyttää uutta grafiikkaa, on Volvon täysin sähköinen lippulaivamalli, jonka ruotsalais-kiinalainen Volvo esittelee myöhemmin tänä vuonna. Kyseinen malli on ensimmäinen yrityksen uuden täyssähköautojen sukupolven edustaja.
Pidemmällä tulevaisuudessa autonvalmistaja näkee Unreal Enginessä lisää mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää muilla teknologian osa-alueilla uusissa automalleissa. Yrityksen tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehittää puolet autojen ohjelmistoista itse ja se etsii riveihinsä lisää ohjelmistokehityksen ammattilaisia.