Saksalainen Bosch ottaa käyttöön suomalaisen Qt:n uuden HMI-käyttöliittymien kehitysympäristön tulevien digitaalisten ohjaamoiden kehittämiseen. Yhteistyön tuloksia demotaan sulautetun elektroniikan messuilla Saksan Nürnbergissä. PÄIVITETTY 29.6.2022: Tapahtumassa 18 000 kävijää, joista 3900 verkon kautta.
QT:n ja Boschin yhteistyön avulla autonvalmistajat voivat rakentaa koko digitaalisen ohjaamon, ja nyt myös Qt HMI-käyttöliittymän Autosar Classic-alustalle. Uudet digitaaliset ratkaisut tarjoavat yrtysten mukaan kuluttajille aiempaa vaikuttavamman ajokokemuksen pitkälle kehittyneillä ominaisuuksilla.
Laitevalmistajat pystyvät maksimoimaan yhtenäisen HMI-alustan avulla grafiikoiden suorituskyvyn ja ajon turvallisuuden sekä samalla säästämään materiaalikustannuksissa. Tuotekehityksen tehokkuus lisääntyy, ja tuote saadaan nopeasti markkinoille. Ratkaisun avulla pystytään kehittämään myös avaimet käteen -tyyliin Autosar-standardin digitaalisia ohjaamoja.
Suomalaisen Qt:n avulla ohjelmistokehitystyötä on helppo skaalata tarpeen mukaan ja käyttää samaa lähdekoodia uudelleen. Esimerkiksi Qt for MCUs -työkalun kehitystyön myötä Qt-ympäristöä voidaan hyödyntää missä tahansa autoteollisuuden käyttämässä mikroprosessointiyksiköissä (MPU) ja mikro-ohjaimissa (MCU).
Uusi ratkaisu sopii QT;n mukaan mihin tahansa käyttöjärjestelmään tai ohjelmistoympäristöön, joita ovat muun muassa reaaliaikakäyttöjärjestelmät Intgrity RTOS ja QNX Neutrino RTOS sekä Autosar Classicin lisäksi Androidin Automotive OS:een ja Automotive Grade Linuxiin AGL).
Lisäksi QT:n kehitysympäristön ansiosta autonvalmistajien ei enää tarvitse ostaa erillisiä laitteistojen osia, kun esimerkiksi lämmitys, ilmastointi ja sähköpeilit voidaan kaikki sisällyttää yhteen järjestelmäpiiriin (system-on-a-chip, SoC). QT:n HMI-käyttöliittymän yhdistäminen Autosar-teknologiaan luo pohjan mikropiirien (MPU ja MCU) päällä toimivalle graafiselle käyttöliittymälle, joka tarjoaa loppukäyttäjälle ainutlaatuisia visuaalisia elementtejä sekä digitaalisen ohjaamon turvallisuuskriittisissä että muissa osissa.
Uuteen Boschin ja QT:n ratkaisuun pääsee tutustumaan tänään Nürnbergissä avautuneilla Embedded World 2022 -messuilla. Messuosastolla vierailevat voivat tutustua myös Outrun-demoon, jonka avulla esitellään Qt:n avulla tehtäviä moninäytöllisiä digitaalisia ohjaamoja.
Muita QT;n messuosaston esittelykohteita ovat Qt:lla kehitetty Frameryn äänieristetty ja älykäs IoT-työtila sekä teollisen automaation robottikäsi, joka havainnollistaa Qt Design Studion uusimpia ominaisuuksia, Osastolla on myös kahviautomaatti, jonka kosketusnäytön käyttökokemus ja digitaalinen mainonta perustuvat Qt:n teknologiaan.
Lisää: Embedded World #twitter -postaukset (LINKKI, twitter) ja virallinen messusivusto (LINKKI) sekä QT (LINKKI) ja Bosch (LINKKI).
Taustaa: Autoteollisuuden kiihtyvä digitalisaatio on lisännyt digitaalisten ohjaamoratkaisujen kysyntää. Esimerkiksi Grand View Research -tutkimusyhtiö odottaa, että globaalin autoteollisuuden digitaalisten ohjaamoiden keskimääräinen vuosittainen kasvu saavuttaa 8,8 prosenttia vuonna 2028.
Autoteollisuuden laitevalmistajat etsivätkin nyt juuri hyvin suunniteltuja ja kustannustehokkaita tapoja kehittää uuden sukupolven matkustuskokemuksia. Niiden avulla voidaan tarjota kuluttajille aiempaa vaikuttavamman ajokokemuksen uusilla ominaisuuksilla.
Markkina on kasvussa. Esimerkiksi tutkimusyhtiö Grand View Research odottaa, että vuoteen 2028 mennessä globaalin autoteollisuuden digitaalisten ohjaamoiden keskimääräinen vuosittainen kasvu saavuttaa 8,8 prosenttia. Lisää: (LINKKI).
Lisää: Embedded World 2022 twitter-tililtä lisää tunnelmia messuilta (LINKKI1 ja (LINKKI2) ja messujärjestäjän loppuraportti 29.6.2022 (LINKKI3) sekä kuvakavalkaadi halleista (LINKKI4). Seuraavan kerran Embedded World -tapahtuma järjestetään Nürnbergissä 14.-16.3.2023.
Kuva: Embedded World 2022, Nürnberg Messe.
Päivitetty 29.6.2022