Uudenlaisen promillemittauksen teknologian on kehittänyt VTT:n kanssa oululainen bioteknologiayritys Promilless. Siinä on kertakäyttöinen älypaperipinta, joka nuolaisemalla kertoo, milloin oli ylittänyt 0,5 promillen rajan. Olutmerkki Karhun sponsoiman rannekkeen mittaama promillemäärä on säädettävissä.
Rukalla juhannuksena järjestetyllä Solstice-festivaalilla kokeiltiin Karhun tukemana nuoltavaa festivaaliranneketta, joka näyttää käyttäjänsä promilletason. Testerirannekkeen käytöstä saatiin hyviä kokemuksia.
“Älykellojen ja -sormusten aikakautena yhä useampi haluaa tietää, miten elintavat, ravinto ja uni vaikuttavat omaan hyvinvointiin. Testariranneke sopii tähän trendiin ja on sen lisäksi paitsi hauska niin myös hyödyllinen”, Tommi Vaskivuo Promillessista sanoo.
Uudenlaisella testerillä yritys halusi nostaa esiin myös uutta nollaprosentin oluttaan. Karhun emoyhtiö Sinebrychoff on tehnyt viime vuosina merkittäviä panostuksia alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien valmistukseen ja markkinointiin.
’’Rannekkeen vastaanotto oli todella positiivista ja osa testaajista yllättyi promilletasostaan. Moni koki, että oman juhlakunnon ja promilletason seuraaminen olisi hyödyllistä festareilla ja tapahtumissa. Voi olla, että Karhun kokeilusta tulee festivaaleilla uusi normaali”, sanoo Karhu-oluen Senior Brand Manager Elli Karppinen.