Saksalainen auto- ja kulutuselektroniikkaa kehittävä Bosch vastaa puolijohteiden kysynnän kasvuun isoilla lisäinvestoinneilla tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä tuotantokapasiteetin laajentamiseen. Erityisesti kulkuneuvojen sähköistyminen vaatii uusia panostuksia piiriosaamiseen sekä puolijohdetuotantoon. Yritys aikoo nostaa Euroopan puolijohdevalmistuksen osuuden vuoteen 2030 mennessä jo 20 prosenttiin.
Boschin investoinnin taustalla on myös tavoite saada tehoelektroniikasta tehokkaampaa ja halvempaa, sillä niitä tarvitaan entistä enemmän autoista ja sähköpyöristä kodinkoneisiin ja puetettaviin laitteisiin. Viime ajat pulaa on ollut jo tärkeimmistä komponenteista, mutta valmistajat ovat tuomassa lisää tehdaskapasiteettia. Boschin uusin puolijohdetehdas on tarkoitus avata vielä tänä vuonna. Lisäksi yritys ilmoittaa investoivansa kymmenen miljardia euroa lisää puolijohdeliiketoimintaansa vuoteen 2030 mennessä.
”Valmistaudumme puolijohteiden kysynnän jatkuvaan kasvuun”, kertoi äsken Boschin hallituksen puheenjohtaja Stefan Hartung, yrityksen omassa Tech Days 2022 -tapahtumassa Dresdenissä. Lisäinvestoinneista yli puolet käytetään puolijohteiden tutkimukseen ja tuotekehitykseen, loput on varattu tuotantokapasiteetin laajentamiseen.
Bosch aikoo olla mukana myös kasvattamassa Euroopan osuutta puolijohdetuotannosta, joka nyt on vain kymmenen prosenttia. Tavoitteena on nostaa Euroopan osuus 20 prosenttiin vuosikymmenen loppuun mennessä.
Osana tätä pyrkimystä Bosch suunnittelee myös kahden uuden kehityskeskuksen rakentamista Reutlingeniin ja Dresdeniin, Saksaan. Lisäksi Boschin huomion keskipisteenä on piikarbidi-puolijohteet (SiC), joita käytetään esimerkiksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen tehoelektroniikassa.
Bosch aloitti SiC-puolijohteisen massatuotannon jo vuoden 2021 lopussa, ja jatkaa tuotekehitystyötä edelleen. Muita uusia innovaatioita ovat anturit, joita voidaan käyttää automatisoidun ajoneuvojen yhteydessä. Bosch kehittää niitä edelleen tavoitteenaan tehdä niistä pienempiä, älykkäämpiä ja myös halvempia valmistaa.
”Tutkimme myös esimerkiksi galliumnitridiin perustuvien sirujen kehittämistä sähköisen liikkumisen sovelluksia varten. Näitä siruja on jo kannettavien tietokoneiden ja älypuhelimien latureissa”, kertoo Hartung. Autokäyttö vaatii kuitenkin jopa 1 200 voltin jänniteen kestoa.
Kuva: Bosch.
Lisää: Aiemmat uutisartikkelit liittyen Boschin puolijohdetoimintojen kehittämiseen (LINKKI).