Suomessa myytyjen kännyköiden keskihinta nousi 5G-mallien takia ensimmäisellä puolivuosiskolla 13,8 prosenttia 403 euroon. Kaikkien kännyköiden myynti kasvoi 9,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Sama trendi toistui Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan myös muissa tuotteissa lukuun ottamatta viihde-elektroniikkaa, jossa keskihinta laski 6,8 prosenttia. Myynnin arvo putosi jyrkimmin kameroissa, joissa laskua tuli 17,9 prosenttia.
Viihde-elektroniikan myynti taantui uusimpien GfK:n tilastojen mukaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla lähes kaikissa tuoteryhmissä. Televisioiden kohdalla lasku oli vähäisintä pienissä alle 55 tuuman malleissa. Äänentoistolaitteiden kauppa supistui kautta linjan lukuun ottamatta bluetooth-kuulokkeita ja kelloradioita, joiden kasvulukemat olivat positiivisia sekä vuoden ensimmäisellä puoliskolla että toisella neljänneksellä.
Kameroiden keskihinta nousi 11,3 prosenttia, mutta kaupan arvo jäi silti reilusti miinukselle Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n tilastoista. Taustalla keskihinnan nousussa on, että valmistajat keskittyvät nyt vaativille kuvaajille tehtyihin kameroihin. Pelkästään viimeisintä tekniikkaa sisältävät uutuusmallit nostivat keskihintaa joissain kategorioissa yli 20 prosenttia. Kuvaussektorin myynti laski silti vuoden ensimmäisellä puoliskolla (-17,9 %) sekä toisella neljänneksellä (-16,5 %).
Kodin tietotekniikan kysyntä laski erityisesti vuoden toisella neljänneksellä. Silti jo vuoden ensimmäisellä puoliskolla laskua mitattiin 7,6 prosenttia ja toisella neljänneksellä 14,6 prosenttia. Tuoteryhmisä kannettavat tietokoneet pärjäsivät tukkujärjestön mukaan paremmin kuin pöytäkoneet, mutta molemmat jäivät pakkasen puolelle sekä kappaleissa että arvossa mitattuna. Myös tablettien myynti hidastui, vaikka kysyntä olikin tietokoneisiin verrattuna pirteämpää.
Matkapuhelinten myynti laski ensimmäisellä puolivuosiskolla kappalemäärissä mitattuna noin neljä prosenttia. Kysyntä painottui kuitenkin monipuolisiin 5G-malleihin, joten keskihinta nousi yli 13 prosenttia. Se kasvatti kaupan arvoa 9,2 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja 8,6 prosenttia toisella vuosineljänneksellä.
Uutena ryhmänä viime vuosina mukaan tulleet älykelloissa nähtiin jälleen kaksinumeroisia kasvulukemia. ’’Muut muut puettavan elektroniikan tuotteet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin viime vuonna’’, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Kodinkoneista ruuanlaittoon tarvittavista laadukkaista kodinkoneista ollaan tukkujärjestön mukaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän, mikä näkyy jo nyt tilastoissa huomattavana keskihinnan nousuna.
Kalusteisiin sijoitettavat keittiökoneet lisäävät nyt suosiotaan, ja se koskee jopa mikroaaltouuneja. Pesukoneiden ja jääkaappien myynti laski kuitenkin sekä euroissa että kappalemäärissä mitattuna.
Pienten kodinkoneiden osalta laajalti esillä olleiden robotti-imureiden keskihinta ja kaupan arvo kääntyivät koronavuosien jälkeen laskuun. Laskua mitattiin myös sekä kahvinkeittimien että hinnakkaampien espressokoneiden kohdalla. Nousijoita olivat myös leivänpaahtimet ja vedenkeittimet.
Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry on kodintekniikka-alan kaupan edunvalvontajärjestö, jonka jäsenyritykset harjoittavat kulutuselektroniikkatuotteiden ja kodinkoneiden valmistusta, maahantuontia ja/tai tukkukauppaa.