Suomalaisakut sähkökäyttöiseen metsäkoneeseen – katso video

Valmet Automotive toimittaa akkujärjestelmän Ponssen sähkökäyttöiseen Ponsse EV1-metsäkoneen teknologiakonseptiin. Akkujen integrointi on toteutettu yhteistyössä Ponssen teknologiayhtiö Epecin kanssa, joka vastaa konseptin sähköisen voimalinjan suunnittelusta ja rakentamisesta. Akut on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Mukana myös EV1-konekonseptin esittelyvideo käytössä olevista tekniikoista.

Sähkökäyttöisen EV1-metsäkoneen teknologiakonseptin akkujärjestelmässä on käytetty Valmet Automotiven Modular Power Pack -yksikköä. Ponssen EV1-konseptissa käytetään korkeajännitejärjestelmää, joka sisältää virranjakoyksikön (PDU). ’’Sähkökäyttöisen, dieselgeneraattorilla varustetun metsäkoneen kehitystyö on erittäin vaativa hanke. Tiivis yhteistyö yritysten välillä on helpottanut merkittävästi akkujärjestelmän integrointia ja nopeuttanut EV1-konseptin valmistumista’’, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila.

Valmet Automotiven Modular Power Pack on kehitetty erityisesti liikkuvien työkoneiden vaatimukset huomioiden. Akkujärjestelmän lähtökohtana on cell-to-pack -konsepti, jonka tarjoaa korkean tehotiheyden. Järjestelmässä käytetään kestäviä ja turvallisia LTO-kennoja. Ne on optimoitu sovelluksiin, joissa vaaditaan suurta huipputehoa, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää.

Valmet Automotiven Modular Power Pack.

Valmetin modulaarinen akkujärjestelmä sopii etenkin vaativiin ja matalan lämpötilan käyttöympäristöihin, ja se vähentää työkoneen CO2-päästöjä merkittävästi. Ponsse on testannut järjestelmän toimivuutta erinomaisin tuloksin erilaisissa käyttötilanteissa ja ympäristöissä jo yli vuoden ajan.

Valmet Automotiven akkuliiketoiminta on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin sopimusvalmistuksessa kuin Tier 1 -tason järjestelmätoimittajan roolissa. Yhtiö toimittaa akkujärjestelmiä sekä autoteollisuuden että muiden toimialojen tarpeisiin, kuten raskaan liikenteen ajoneuvoihin ja liikkuviin työkoneisiin.

’’Sähköiset voimalinjat ovat työkoneiden tulevaisuutta. Sähköistyminen on kestävää kehitystä, ja vähentää toiminnan CO2-päästöjä. Yhteistyö Epecin kanssa on Valmet Automotivelle mahdollisuus osallistua maailman johtavien metsäkoneiden tuotekehitykseen, kertoo Valmet Automotiven akkuliiketoiminnan johtaja Jyrki Nurmi.

Sähköisen metsäkoneen teknologiakonsepti

Ponssen sähköinen EV1 -konsepti on kehitetty Ponssen ajokoneiden suosituimman kokoluokan, 15 tonnin kuormankantokyvyn kuormatraktoriin. Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla.

Ponsse sähöisen EV1-metsäkoneen prototyyppi.

Akuston lataamiseen käytetään Range Extenderia, joka on tässä vaiheessa kehitystyötä polttomoottorikäyttöinen. Testaus ja kehitystyö edistyvät koko ajan. On nähtävissä, että teknologialla saavutetaan selkeä polttoaineenkulutuksen alentuminen kyseisessä kokoluokassa.

Ponsse on tutkinut ja kehittänyt uusia teknologiaratkaisuja jo useiden vuosien ajan. Ponsse EV1 -teknologiakonsepti lähti liikkeelle vuonna 2019, kun Ponsse ja Epec ryhtyivät yhdessä tutkimaan vastuullisia ja kestävän kehityksen mukaisia voimanlähderatkaisuja.

Ponsse EV1 sisältää Epecin sähköistämisen järjestelmäratkaisun, Epec Flown. Ratkaisun keskiössä on Epec Flow Power Distribution Unit (PDU), johon voi liittää sähkömoottoreita, akkuja ja erilaisia toimilaitteita.

PDU-yksikön integroidut turvallisuusratkaisut mahdollistavat tehokkaan työkoneen valmistuksen, huollon ja toiminnan vaativissa olosuhteissa. Lisäksi Epecin Flow HCU (Hybrid Control Unit) -ohjausyksiköllä ohjataan sähköisen voimalinjan toimintaa ja se sisältää simulaatioiden avulla kehitetyn ohjelmiston, joka mahdollistaa parhaan mahdollisen energiankulutuksen, tuottavuuden ja käytettävyyden.

”Kaiken keskiössä toimii Epec Flow -ratkaisu, joka on kehitetty erilaisten hyötyajoneuvojen ja työkoneiden sähköistämiseen. Ohjelmistoa voidaan kehittää simulointimallien avulla, ja ratkaisua voidaan ketterästi muokata erilaisten koneiden tarpeisiin”, kertoo Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila.

Lisää: Videoesittely Ponsse EV1:n konseptista, käytetyistä rakenteista ja Epecin (videolla loppuosassa) suunnitteluosuudesta (LINKKI, Youtube).

Päivitetty