Täyssähköinen kantosiipialus Candela C-8 saa maailman ensiesittelyn tämän viikonlopun Helsingin Uivassa venenäyttelyssä. Uuden aluksen perusidea on lainatta lentokoneiden maailmasta. 60 kilowatin sähkömoottorilla ja tietokoneen säätämillö kantosiivillä matkavauhdiksi saadaan jopa 22 solmua.
Ruotsalaisen Gustav Hasselskogin perustama Candela kehittää ensimmäisiä sähköisiä kantosiipiveneitä, jotka lähes lentävät veden yllä, hiilikuituisten kantosiipien kantamana. Valmistajan mukaan uudella Candela C-8-mallilla on pidempi toimintamatka ja kovempi vauhti kuin millään muulla sähköveneellä.
Kantosiivet tuottavat sähkömoottoreiden kanssa jopa 16 solmun nopeudessa nostovoimaa, niin paljon, että koko runko nousee vedenpinnan yläpuolelle, joka vähentää energiankulutusta 80 prosenttia verrattuna tavalliseen veneeseen.
Kun vene nousee lentoon sitä tasapainoittaa automaattisesti veneen flight controller, tietokone, joka säätää kantosiipien asentoa 100 kertaa sekunnissa, tasatakseen veneen menoa aallokossa, sivutuulessa ja epätasapainoisen lastin kanssa.
Veneen moottori on yrityksen kehittämä C-POD, joka sijaitsee vedenpinnan alapuolella ja se viilennetään suoraan virtaavan veden kanssa, ja pystytään täten pitämään kompaktina. Moottori on vain kymmenen senttiä läpileikkaukselta, mutta pystyy tuottamaan 60 kilowatin teho eli noin 80 hevosvoimaa.
18.-21.8.2022 Helsingissä esiteltävää uutuutta on myyty jo ennakkoon yli 100 kappaletta. Siinä on aiempaan C-7-malliin verrattuna modernimpi muotoilu sekä sisähytti.