Perinteisten täyssähkö- ja hybridiautojen rinnalle ovat tulossa myös ensimmäiset vetyä hyödyntävät polttokennoautot. Hyundai Nexo on syys-lokakuussa jo koeajettavissa ja myös hinnoiteltu. Vetyautojen laajentumisen ongelmana voi kuitenkin olla vedyn vähäinen jakeluverkosto Suomessa.
Hyundai Nexo on korealaisyrityksen toisen sukupolven SUV-korimallin polttokennokäyttöinen sähköauto (FCEV). Vetyä käyttävän auton toimintamatka on 666 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan. Vetytankin koko on 156,6 l / 6,33 kg. Auton yhdistetty vedynkulutus on 0,95 kg / 100 km ja CO2-päästöt 0 g/km WLTP-mittaustavan mukaan.
Tehoa Hyundai Nexossa on 163 hevosvoimaa ja hinta on 79 990 euroa ja tilattavissa myös Suomessa. Autot valmistetaan Ulsanissa, Etelä-Koreassa. Vuosina 2019 ja 2020 niitä valmistui 6000 kappaletta, joista Eurooppaan tuotiin tuhat autoa ja niistä yksi Suomeen. Hyundain lisäksi ensimmäiset vetykäyttöiset polttokennoautot ovat olleet jo myynnissä pieninä sarjoina Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa.
Motivan sivuston mukaan polttokennoautojen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja. Toimintasäde yhdellä tankkauksella vaihtelee 300–500 kilometriin. Testeissä on päästy jopa 700 kilometrin ajomatkoihin. Kaasumainen tai nesteytetty vety varastoidaan vetyautoissa alustassa oleviin säiliöihin, joista se johdetaan kaasumaisena polttokennoon. Kennossa vety reagoi hapen kanssa, jolloin vapautuu elektroneja ja syntyy sähkövirtaa. Prosessin sivutuotteina syntyy lämpöä sekä puhdasta vesihöyryä, joka johdetaan ulos kennosta.
Jotta polttokennoautot voisivat yleistyä, tarvittaisiin Motivan mukaan ajoneuvokalustoa ja uudenlainen jakeluverkosto vedylle. Jakeluverkoston kehitystä hidastavat sen rakentamisen kalleus ja epävarmuus siitä, mikä lopulta on vedyn merkitys tulevaisuuden liikennepolttoaineena.
Viime vuosina polttokennoauto on jäänyt taka-alalle täyssähköautoihin ja ladattaviin hybridiautoon verrattuna, mutta tuleeko nykyinen energiatilanne muuttamaan kehitystä vetytekniikan eduksi. Suomessa on kansalliseen energia- ja ilmastostrategiaan kirjattu jo 250 000 sähköauton tavoite, joka tosin sisältää myös polttokennoautot, mutta niiden todellinen yleistyminen jää vielä nähtäväksi. Voi olla että ensin vety tulee hyötyajoneuvoihin sekä busseihin ja vasta niiden jälkeen henkilöautoihin.
”Hyundai Nexo on mielenkiintoinen lisä merkkimme laajaan sähköiseen mallistoon. Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä”, arvioi Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka tiedotteessa. Yritys haluaa tarjota silti tarjota muiden sähköautomalliensa lisäksi myös vetyautonsa koeajomahdollisuuksia syys-lokakuun aikana Salossa, Maarianhaminassa, Kokkolassa, Rovaniemellä, Kajaanissa, Iisalmessa, Orivedellä, Lahdessa, Kotkassa ja Järvenpäässä.
Lisää: Motivan polttokennosivusto (LINKKI) ja Hyundai Nexon tuotetiedot (LINKKI) ja Hyundain vetyauton koeajokiertue syys/lokakuu 2022 (LINKKI).
Kuvituskuva: Hyundai Nexon moottoritila.