Musiikinkuuntelu Suomessa on siirtynyt paljolti verkkoon, mutta Teoston uusimman selvityksen mukaan musiikkia kuunnellaan edelleen eniten perinteisesti autoradioiden kautta. Verkossa uusin musiikki leviää suoratoistopalvelu TikTokin lyhytvideoissa.
Suomalaiset kuuntelevat Teoston selvityksen mukaan keskimäärin musiikkia lähes kaksi tuntia päivässä (1 tunti 45 minuuttia). Koko kansan keskuudessa yleisin musiikinkuunteluväline on autoradio, josta musiikkia ainakin kerran viikossa kuuntelee jopa 77 prosenttia suomalaisista. Suuria ikäluokkaeroja kuvaa se, että 13–18-vuotiaiden suosituin väline musiikinkuunteluun on kännykkä (92 %), kun tutkimuksen vanhimmasta ikäryhmästä puhelinta musiikinkuunteluun käyttää vasta 15 prosenttia.
”Radiokanavat verrattuna digitaalisiin musiikkipalveluihin ovat tutkimuksemme mukaan hyvin tasavahvoja musiikin kuuntelun lähteitä. Digitaaliset välineet kiinnostavat nuorempia kuulijoita sekä ovat väline itse valitun musiikin kuunteluun, kun taas radiolla on vahva sijansa etenkin entuudestaan kaikille tutumman musiikin taustakuuntelussa”, johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista kertoo.
Suomalaiset kuuntelevat musiikkia keskimäärin 1 tuntia 45 minuuttia päivässä, josta lähes puolet taustamusiikkina. Samalla keskittyneemmän musiikinkuuntelun osuus kääntyi pitkästä aikaa nousuun suhteessa musiikin taustakuunteluun.
Verkon striimaus- ja videopalveluissa tapahtuva kuuntelu on Teoston mukaan usein radion taustakuuntelua intensiivisempää, minkä vuoksi suomalaiset arvioivat striimikuunteluun käyttämänsä ajan suuremmaksi. Siksi keskimäärin suomalaiset arvioivatkin musiikinkuunteluun käyttämänsä ajan 40 prosenttia radion, 55 prosenttia digitaalisten musiikkipalveluiden ja 5 prosenttia fyysisten äänitteiden välille.
Suosituimmat digitaaliset musiikinstriimauspalvelut olivat Spotify ja YouTube. Spotifya ja sen kaltaisia palveluita käyttävistä suomalaisista 60 prosenttia käyttää palveluiden maksullisia versioita.
Lyhytvideoihin perustuva TikTok on viime vuosien nopeimmin kasvanut sosiaalinen media. Lisäksi perinteisemmät ja yhä suuremmat Instagram, Facebook ja YouTube ovat seuranneet nopeasti TikTok-trendiä tarjoten
Musiikin käyttökysely tehtiin Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2022. Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI ry:n tutkimuksen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta, joista enemmistö painottui 13–18-vuotiaiden ikäryhmään. Tutkimuksen tulokset esitettiin Music x Media -ammattilaistapahtumassa Tampereella 30.9.2022.
Lisää: Uusin tutkimusraportti (LINKKI, pdf) ja edellinen vuonna 2021 tehty selvitys (LINKKI, uutinen)
Kuvituskuva: Mercedes-Benz