Täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä palveleva a julkinen latausinfrastruktuuri on laajentunut nopeasti viime vuosina, arvioi Traficom. Lähes koko maassa lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä, etelä- ja länsi-Suomessa jopa 25 kilometrin säteellä.
Viimeisen vuoden aikana varsinkin nopeaa latausta tarjoavien suurteholatauspisteiden määrä on kasvanut erityisesti kaupungeissa ja keskeisimpien pääteiden varsilla. Elokuussa 2022 Suomessa oli julkisia latausasemia yhteensä 1 788 kappaletta ja niissä 7 719 latauspistettä.
Julkisista pikalatauspisteitä (antoteho välillä 50 – 150 kW) oli 542 ja suurteholatauspisteitä (antoteho vähintään 150 kW) 515 kappaletta. Kotona tehtävä lataaminen on silti edelleen ensisijainen akkujen lataamistapa suurimmalle osalle sähköauton käyttäjistä.
Henkilöautojen lisäksi linja-autot sähköistyvät nopeasti. Kaupunkiliikenteessä käytetyistä, vuonna 2021 ensirekisteröidyistä linja-autoista yli 80 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, kun neljä vuotta sitten osa uusista kaupunkien paikallisliikenteen busseista oli vielä dieselkäyttöisiä.
Lisäksi pitemmillä kaupunkien väliseen liikenteeseen ja tilausliikenteeseen käytettävien bussien sähköistyminen ei ole lähtenyt vielä käyntiin.
Lisää: Taustamuistio latauspisteistä, Traficom 2022 (LINKKI, pdf), mukana oikeanpuoleisen 150+ kw:n asemien lisäksi raportin sivuilla 15-17 on karttakuvat kaikkien muidenkin latausasemien kattavuudesta.
Kuvituskuva: Lahtelaisen Kempowerin adaptiiviseen jännitteeseen perustuva latausasema. Ratkaisu mahdollistaa jopa 1000 voltin akkujen lataamisen kunkin sähköauton jännitevaatimuksiin ja optimoiden tehoelektroniikan käytön.