Vuokrattavien sähköpotkulautojen suosio kasvanut nopeasti varsinkin eteläisessä Suomessa. Toimijoita on jo kymmenen ja lautoja on käytössä kaikkien isompien kaupunkien keskustojen lisäksi taajama-alueillakin. Niitä sijoitellaan enemmän haja-asutusalueilla esimerkiksi linja-autopysäkkien vierelle. Laudoilla tehtäviä onnettomuuksia pyritään vähentämään tiedottamisen lisäksi nopeuden rajoittamisella ja ajallisilla käyttökatkoilla.
Suomessa on Traficomin selvityksen mukaan vuokrattavia sähkölautoja on käytössä jo 40 kunnassa. Vuonna 2021 Suomessa tehtiin sähköpotkulautamatkoja yli 11 miljoonaa ja matkakilometrejä kertyi yli 19 miljoonaa. Ensimmäiset sähköpotkulautojen vuokrauspalvelut ilmestyivät Suomessa katukuvaan keväällä 2019, kun TIER ja Voi aloittivat toimintansa Helsingissä.
Traficomin yrityksiltä saamien tietojen mukaan vuonna 2021 tarjolla oli jo 34 000 sähköpotkulautaa eli tarjonta oli miltei kolminkertainen määrä vuoteen 2020 verrattuna. ”Määrä on jatkanut kasvuaan myös tänä vuonna. Esimerkiksi Helsingissä oli kesällä enimmillään 18 000 sähköpotkulautaa eli noin kaksinkertainen määrä vuoteen 2021 verrattuna”, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen.
Yhdessä sovitut pelisäännöt vähentäneet onnettomuuksia. mutta lisätoimia tarvitaan. ’’Esimerkiksi Helsingissä vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeuksia on rajoitettu ja viikonloppuöisin laudat ovat olleet poissa käytöstä”, kertoo Konttinen.
Tutkittu tieto sähköpotkulautojen onnettomuuksista Suomessa perustuu yksittäisten sairaaloiden tiedonkeruuseen. ”Kansainvälisten arvioiden mukaan sähköpotkulautailijoita kuolee noin yksi henkilö kymmentä miljoonaa matkaa kohti, mikä on samaa suuruusluokkaa kuin polkupyöräilyssä”, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari.
Lisää: Sähköpolkulautojen tilannekatsausn, Traficom 2022 (LINKKI).
Kuvituskuva: Voi