Vasta vuosi sitten perustettu startup-yritys UDT Technologies on ideoinut uudenlaisen, ilmassa kulkevan tilaajaohjaisesti toimivan kulkuvälineen. Uudenlaisen radan rakennuskustannukset ja toiminna päästöt olisivat yrityksen mukaan vain kymmenesosa kilpaileviin liikenneratkaisuihin verrattuna.
”Ideamme voi kuulostaa futuristiselta, mutta se on kyllä mahdollinen jo vaikka huomenna. Kiskoradan avulla voidaan vastata sekä ilmastonmuutoksen että kaupungistumisen haasteisiin kustannustehokkaasti”, kertoo viiime vuonna perustetun UDT Technologiesin kehitysjohtaja Jussi Niemioja.
Uudenlaisessa palvelussa kiskoradan matkustajat tilaisivat aina oman kapselin puhelinsovelluksella, minkä ansiosta matkustaja olisi autojen tapaan aikataulun herra ilman ”tyhjäkäyntiä” matkustamisessa. Kiskorata hyödyntäisi tekoäly automaattiohjauksessaab, mutta myös ihminen seuraisi liikennesysteemin toimivuutta kokoaikaisesti. Kiskoradan kuljetuskapasiteetti olisi UDT Technologiesin mukaan yhdellä kaistalla on 2000 henkilöä tunnissa, mikä tarkoittaa vuorokaudessa jopa 48000 tuhatta matkustajaa reitillä.
Nopeus perustuu yksisuuntaiseen kaistaan, jolta määränpäähän saapuva matkustaja väistyy toisella kiskolla asemalle. Tilattu matkustusyksikkö ei myöskään pysähtelisi matkan aikana muiden matkustajien vuoksi. Näin matka määränpäähän sujuu ilman viivästyksiä. Lisäksi pelkästään kysynnän mukaan liikkuvat kapselit poistaisivat turhan, tyhjänä liikkumisen ongelman esimerkiksi vuorokauden hiljaisina hetkinä. Päästöjä akkukäyttöinen kiskorata tuottaisi myös selvästi vähemmän kuin muut joukkoliikennevälineet.
UDT on laskenut, että Hervannasta Tampereen keskustaan vievä kiskorata kutistaisi nykyisen yli 20 minuutin matka-ajan raitiovaunulla seitsemään minuuttiin. Autolla sama matka veisi nopeimmillaankin 14 minuuttia, joten uudella tavalla matka siis taittuisi puolta nopeammin. Turussa kiinnostava reitti kiskoradalle voisi puolestaan olla Varissuon lähiön yhdistäminen keskustaan. Kiskoradan investointikustannus olisi UDT:n mukaan noin 1,5–2,5 miljoonaa per kilometri, mikä on heidän mukaan vain murto-osa verrattuna muihin raidepohjaisiin joukkoliikenneyhteyksiin.
Lisää: UDT Technologies (LINKKI).