Saksassa on hyväksytty käyttöön maailman ensimmäinen kokonaan automatisoitu pysäköintipalvelu, jota ovat kehittäneet Bosch ja Mercedes-Benzin yhdessä. Kuvan kameran avulla ryyditetty järjestelmä pystyy hakemaan ja palauttamaan asiakkaalle ilman ihmistä – tosin alkuun ainakin vain S- tai EQS-sarjan mersut.
Vuonna 2019 Bosch ja Mercedes-Benz saivat jo luvan operoida automatisoitua pysäköintipalvelua, mutta tuolloin kyse oli Mercedes-Benzin Stuttgartin museon pysäköintihallista. Nyt saatu hyväksyntä on aiempaa laajempi ja se mahdollistaa kaupallisen toiminnan yksityisillä ajoneuvoilla Stuttgartin lentoaseman P6-pysäköintihallissa.
Viranomaishyväksynnän saaminen pysäköintijärjestelmälle on tärkeä etappi matkalla kohti täysin autonomista ajamista. Pysäköintipalvelun autonomisuutta voidaan kuvata SAE-asteikon toiseksi ylimmällä tasolla eli tasolla 4.
Palvelua voivat käyttää ainakin aluksi vain Mercedes Benzin S- tai EQS-sarjan ajoneuvot, jotka on rakennettu heinäkuun 2022 jälkeen ja varustettu Intelligent Park Pilot -palvelulla. Järjestelmä nojaa pitkälti Boschin toimittamaan älykkääseen laite- ja ohjelmistoinfrastruktuuriin ja Mercedes-Benzin ajoneuvoteknologian yhteispeliin.
Bosch on lähestynyt autonomista pysäköimistä pysäköintihallien infrastruktuurin älyominaisuuksien kehittämisen näkökulmasta. Yritys on ollut aktiivisesti mukana myös alan standardien kehityksessä.
”Tavoitteemme on varustaa lähivuosina satoja pysäköintihalleja eri puolilla maailmaa automatisoituun pysäköintiin tarvittavalla teknologialla ”, sanoo Boschin Mobility Solutions -liiketoimintayksikön johtaja Markus Heyn (kuvassa kolmas vasemmalta).
Boschin tekniikalla varustetun pysäköintihallin kamerat seuraavat ajoväylää sekä sen ympäristöä ja tuottavat tarvittavan tiedon ajoneuvon ohjaamiseen. Ajoneuvossa oleva elektroniikka muuttaa saamansa tiedon ajoliikkeiksi. Tällä tavalla ajoneuvo voi ajaa jopa ramppeja pitkin liikkuakseen kerrosten välillä.
Jos kamerat havaitsevat esteen, ajoneuvo jarruttaa ja pysähtyy turvallisesi.Vasta kun väylä on vapaa, ajoneuvo jatkaa matkaansa. Kuljettajan näkökulmasta palvelu on vaivaton. Hänen tarvitsee vain ajaa pysäköintihalliin, nousta ulos ajoneuvosta ja lähettää se pysäköintipaikkaan älypuhelimen sovelluksen avulla.
Kun kuljettaja ja matkustajat ovat poistuneet ajoneuvosta, se ajaa sille määrätylle paikalle ja pysäköi itse itsensä. Myöhemmin ajoneuvo palaa noutopaikalle samalla tavalla: Kun kuljettaja haluaa saada ajoneuvonsa takaisin, hän kutsuu sen noutoalueelle älypuhelimen sovelluksen avulla.
Lisää: Boschin ja Mercedes Benzin pysäköintiratkaisu (LINKKI).
Kuvat: Mercedes-Benz