Metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajokoulutus Helsingissä digitalisoituu, kun raitiovaunujen ja metron kuljettajat saavat käyttöönsä uudenlaiset lähes lentosimulaattoreiden tyyliset digisimulaattorit jättinäyttöineen. Ne on toteuttanut espanjalainen Lander Simulation and Training Solutions S.A.
Nykyisin Helsingin alueen liikenteen ammattikuljettajien ajoharjoitteluun käytetään oikeaa linjaliikennekalustoa ja ajoharjoittelu tehdään metro- ja raitioverkostossa, jota ei voida tehdä kaiken aikaa vaan esimerkiksi metron ajoharjoittelu tehdään ilta- ja yöaikaan. Lisäksi Artic-raitiovaunukalustoa halutaan pitää liikenteessä ennemmin kuin ottaa niitä pois linjalta ajoharjoitteluun.
Digitaalinen ajoimulaattori kuluttaa myös vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen. Käytössä on kaksi uutta ajosimulaattoria, jotka sisältävät kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Niissä on sama fyysinen istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka
näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa, mutta myös poikkeustilanteita.
Metrosimulaattorilla on mahdollisuus ajaa koko metroverkolla, myös länsimetron uudella osuudella Matinkylästä Kivenlahteen. Kuten aidoissakin metrojunissa, simulaattorissa on DAS-järjestelmä, jolla voi harjoitella energiatehokasta ajamista. Ohjelmaan voidaan lisätä myös erityistilanteita ja säädellä matkustajamääriä.
Uudet ajosimulaattorit on sijoitettu aluksi väliaikaiseen koulutustilaan Helsingin Kuortaneenkadulle, jossa niiden toimintaa testataan ja koulutetaan ensin ajokouluttajia uusien simulaattoreiden käyttöön. Samalla rakennetaan opetussuunnitelmaa simulaattoreiden käyttämisestä kuljettajakoulutuksen osaksi. Todelliseen käyttöön ne tulevat loppuvuodesta, kun simulaattorit siirtyvät lopulliseen paikkaan Hakaniemen metroaseman yhteyteen.
Simulaattoreista vastaa uusi Kaupunkiliikenne Oy, joka jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston sekä tuottaa metron liikennöintipalvelut. Tarvetta simulaattorikoulutukselle on tulossa koko ajan lisää, sillä Helsingin alueen raideverkosto on kolminkertaistumassa ja uusia kuljettajia tarvitaan lisää. Myös pikaraitiovaunukalustolle tarvitaan lisää kuljettajia.