Bosch esittelee tänään alkavilla Las Vegasin kulutuselektroniikan CES 2023 -messuilla uusia Sensortec-yhtiönsä uusimpia MEMS-pohjaisia anturiratkaisujaan ja niiden pohjalta toteutettuja auto- ja kuntoilusovelluksiaan. Näistä kiintosimpia on autojen RideCare-sovellus, jolle myönnettiin messujärjestäjä CTA:n Best of Innovation -palkinto. Mukana linkki uutuuksien nettiesittelyyn.
Boschin Mems-antureihin perustuva RideCare on yhdistetty laitteisto- ja ohjelmistoratkaisu, joka koostuu älykamerasta, langattomasta SOS-painikkeesta sekä pilvipohjaisista datapalveluista. Sen avulla ajoneuvoa voidaan seurata sekä sisä- että ulkopuolelta. Onnettomuudessa tai muussa vaaratilanteessa ajoneuvon matkustajat voivat SOS-painikkeen avulla ottaa yhteyttä Boschin palveluun, joka on avoinna ympäri vuorokauden. Boschin asiakaspalvelija pystyy tarkastelemaan ajoneuvoa videon välityksellä, tehdä tilannearvion ja tarvittaessa pyytää nopeasti apua.
Tieturvallisuutta parantaa myös Boschin mukaan Off-zone-törmäystunnistusjärjestelmä, joka suojaa ajoneuvon matkustajia sivutörmäyksissä, joka on kaistan vaihdoissa ja risteysten ylityksissä yleisin törmäystyyppi. Uuteen ohjelmistoalgoritmiin yhdistetyt älykkäät anturit havaitsevat sivutörmäyksessä nopeasti ja luotettavasti tarkan törmäyskulman ja laukaisevat turvatyynyn lieventämään törmäyksen seurauksia.
”Off-zone-törmäystunnistus on loistava esimerkki siitä, kuinka ohjelmistojen avulla saamme laitteistoista enemmän irti”, sanoo Boschin Pohjois-Amerikan johtaja Mike Mansuetti. Varsinkin automatisoidussa ajamisessa tulevaisuuden MEMS-anturit ovat välttämättömiä: Ne toimivat auton ”silminä”, joilla autot voivat ”nähdä” ympärilleen. Konsernilla on jo nyt tarjolla tutka-, lidar-, video- ja ultraääniantureita.
Jotta autonomiset ajoneuvot pystyvät täysin korvaamaan ihmiskuljettajat, niiden on kyettävä antureiden avulla paitsi ”näkemään” myös ”kuulemaan.” Bosch esittelee CES-messuilla uuden anturipohjaisen mikrofoniteknologian, jonka avulla autonomiset ajoneuvot voivat tunnistaa akustisia signaaleja ja äänikomentoja.
Auton ulkopuolinen mikrofoni voi esimerkiksi havaita suunnan, josta lähestyvän ambulanssin sireeni tulee ja reagoida siihen asianmukaisella ajotoimenpiteellä. Koska ajoneuvon ulkopuolella sijaitseva mikrofoni altistuu ympäristönsä haasteellisiin olosuhteisiin, Bosch kehittää sitä kestämään esimerkiksi sadetta, lunta ja pikkukivien osumia.
Bosch esittelee CES 2023 -messuilla myös esimerkiksi autoihin tarkoitettuja MEMS-antureita, jotka ovat edeltäjiään tarkempia, kestävämpiä ja tehokkaampia. Esimerkiksi ilmanpainetta mittaava BMP585-anturi tuo urheilusuoritusten seurantaan uutta tarkkuutta. Se pystyy havaitsemaan korkeusmuutoksia muutaman senttimetrin tarkkuudella eli sen avulla voi laskea esimerkiksi yksittäisiä punnerruksia. Edelliseen laitesukupolveen verrattuna se kuluttaa energiaa 85 prosenttia vähemmän ja on kolme kertaa kestävämpi.
Toinen ohjelmoitava, tekoälyllä varustettu BHI360/BHI380-inertia-anturi kykenee aktiivisuusmittariin asennettuna tunnistamaan käyttäjänsä yksilöllisen liikekielen ja mukautumaan siihen. Anturi on edeltäjäänsä verrattuna puolet pienempi sekä kooltaan että energiankulutukseltaan. Aivan uuteen kokoluokkaan kehityksessä on päästy ilmansaasteita ja hiukkaspitoisuuksia mittaavan BMV080-anturin kohdalla: Äärimmäisen kompakti anturi on jopa 450 kertaa pienempi kuin muut vastaavat tuotteet markkinoilla.
Lisää: Nettivideo 4.1.2023 lehdistötilaisuudesta ja esityskalvot taustatieoineen (LINKKI)
Taustaa: Bosch-konserni on aloittanut MEMS-anturien tuotannon vuonna 1995 ja valmistanut niitä 27 vuoden aikana yli 18 miljardia kappaletta. Markkinatutkimus- ja strategiakonsulttiyhtiön Yole Groupin mukaan Bosch on tällä hetkellä maailman suurin MEMS-antureiden valmistaja. MEMS-antureiden vuotuisen kysynnän odotetaan kasvavan nykyisestä 33,5 miljardista noin 49 miljardiin yksikköön vuoteen 2027 mennessä. Myös Bosch odottaa tuotantolukujensa kasvavan merkittävästi tulevina vuosina. Bosch aikoo vuoteen 2026 mennessä investoida kolme miljardia euroa kaikkeen puolijohdeliiketoimintaansa ja siten myös MEMS-anturien kehittämiseen ja valmistukseen.