Suomessa tutkitaan lähivuodet käytöstä poistettujen sähköauton akkujen hyödyntämistä aurinkovoiman varastointiin. Lem
Pilotin vetäjänä toimii norjalainen tutkimusorganisaatio SINTEF suomalaisen VTT lisäksi ja Suomen osatoteutusta koordinoi Ekokumppanit Pirkanmaalta. Suomen pilotti toteutetaan Lempäälä-talossa ja vastaavanlainen pilottikohde on myös Norjassa moottoriurheilukeskus Rudskogenissä.
Piloteissa käytetään sähköautojen akkuja, jotka ajoneuvokäytössä katsotaan olevan käyttöikänsä lopussa, kun ne saavuttavat noin 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan.
Käytetyistä sähköautojen akuista valmistetut akustot asennetaan Lempäälä-taloon kesän 2023 aikana ja ne keräävät tietoa tutkimusta varten vuoteen 2026 asti. Akkujen avulla pystytään tasaamaan myös sähkön kulutushuippuja sekä varastoimaan aurinkopaneelien tuottamaa ylijäämäsähköä.
Kustannushyötyjen lisäksi akut parantavat rakennuksen energiaomavaraisuutta, vähentävät paikallisen sähköverkon kuormitusta ja lisäävät verkon vakautta. Uudelleenkäyttö pidentää akkujen elinikää sekä säästää maapallon kriittisiä mineraaliresursseja sekä vähennetään materiaalihävikkiä.
Pilottihankkeen yksi keskeisistä tavoitteista on toteutettujen pilottien helppo toistettavuus, jolloin vastaavia kokeiluja voidaan toteuttaa myös muualla Euroopassa. Monistettavuutta tukee osaltaan akkujen uudelleenkäytön hyötyjen yleismaailmallisuus. TREASoURcE on Euroopan unionin Horisontti Eurooppa -ohjelman rahoittama kiertotaloushanke, jolla on rahoitusta vuoteen 2026 asti 9,99 miljoonaa euroa.
Lisää: TREASoURcE-hanke (LINKKI)
Kuvat: Eco Stor (LINKKI).