Sveitsiläisyritys LEM on tuonut uudet entistä tarkemmat CAB 1500 -virta-anturit sähköautojen litiumioniakkujen varaustason mittaamiseen. Uutuusmoduulit ovat osa valmistajan CAB-tuotesarjaa, joka koostuu erilaisista autoteollisuuteen soveltuvista virta-antureista.
LEM:n uudet CAB1500-anturit ovat varustettu elektronisilla mekanismeilla ja ohjelmistolla, jotka takaavat BMS-järjestelmien edellyttämän luotettavuuden. Niissä hyödynnetään yrityksen pitkään kehittämää fluxgate-anturitekniikkaa, jonka avulla voidaan tuottaa korkea tarkkuus ja alhainen offset.
Näitä ominaisuuksia tarvitaan luotettavaan Li-ioni-akkujen purkautumisvirran mittaamiseen akkujen varaustilan arvioimiseksi. CAB1500-anturit tarjoavat laajennetun virta-alueen ±1500 ampeeriin ja yhteensopivuuden IEC 60664-1 -standardin mukaisten 800 voltin sovellusten kanssa.
Uudet LEM:n virta-anturit tarjoavat myös non-intrusive-mittauksen ja täydellisen galvaanisen eristyksen 2,5 kV:iin asti. Muita ominaisuuksia ovat alhainen virrankulutus, VS-shunt-tekniikka ja 0,5 prosentin kokonaisvirhe lämpötila-alueella -40 °C … +85 °C.
Sveitsiläisvalmistajan koko CAB-anturisarja on ISO 26262 -toiminnallisen turvallisuusstandardin mukainen (eheystasolle C). Niitä on helppo hallita autojen 500 kbps:in CAN-liitännän (Controller Area Network) avulla. Anturit voidaan asentaa joko virtakiskoon tai paneeliin.
Lisää: LEM (LINKKI), tuotetiedot CAB-sarja (LINKKI) ja CAB1500 (LINKKI, pdf)