Autoteollisuuden toimitusvaikeudet ja komponenttipula ovat varjostaneet hintojen lisäksi sähköautojen yleistymistä. Viime kuukausi poikkesi kuitenkin linjasta ja uusia sähköllä toimivia akkusähköautoja rekisteröitiin 37 ja ladattavissa yli 55 prosenttia autoista. Samalla uusia malleja on tulossa tarjolle. Esimerkiksi Volkswagenin ID.3-mallista on tulossa uusilla elektroniikkaratkaisuilla ryyditetty versio.
Sähköautojen määrää rajoittaa edelleen niiden tuotantokapasiteetti ja komponenttipula, joka on näkynyt pitkinä toimitusaikoina ja erityisesti lisävarusteissa. Myös hinnat ovat pysyneet korkeina, jota ei muutaman tuhannen euron Suomen veroedut muuta. Monissa maissa tuki onkin selvästi korkeampaa ja autojen yleistyminen Suomea nopeampaa. Suomen täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki päättyi viime vuoden lopussa.
Kovista hankintahinnoista kertoo uusimmat tiedot sähköautojen tilauskysynnästä, joka on laskenut alkuvuonna selvästi viime vuodesta. Vuoden 2023 alkukuukausina tilatuista autoista vain viidennes autoista oli täyssähköautoja ja maaliskuun sähköautojen suuri osuus rekisteröinneistä johtuu siitä, että vuoden 2021 lopun ja vuoden 2022 kevään aikana sähköautojen kysyntä kasvoi selvästi.
Uusien sähköautojen hankinnassa on nyt entistä enemmän epävarmuutta. ’’Yhdistettynä taantuman pelkoon tämä heikentää innokkuutta hankkia uusi auto’’, toteaa Energiateollisuus ry:n sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.
Hänen mukaansa merkkejä hintakilpailusta on kuitenkin nähtävissä. Ja samaan aikaan autonvalmistajat esittelevät uusia tai parannettuja versioita sähköautomalleistaan. Yksi markkinoiden uusimpia on Volkswagen, joka on esitellyt päivitetyn version ID.3-mallistaan ja kertoi samalla uudet hinnat, jotka ovat 44 000 – 53 000 euroa eli edelleen lähes kaksinkertaisia normaaleihin bensiinimalleihin verrattuna. Valittavissa on 58 kWh:n tai 77 kWh:n litiumioniakut.
Volkswagenilta on kehitteillä myös halvempi ja pienempi 20 000 euron hintainen ID.1-malli ja esillä on ollut myös ID.2all-konseptiauto, jonka maailmanmarkkinahinnaksi arvioidaan noin 25 000 euroa. Tulevaisuudessa sähköautojen yleistymistä parantaa latausverkoston laajeneminen, jonka lisäksi taloyhtiöt ovat aktivoituneet latauspisteiden rakentamiseen tai selvittämään ainakin latauspisteiden tarjoamista asukkailleen.
EU:ssa vahvistetaan myös pian vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuria koskeva AFIR-asetus, joka tuo lisävaatimuksia sähköajoneuvojen latausinfralle, jotta eri EU-jäsenmaiden kehitykselle saadaan minimitaso ja mahdollistetaan koko EU:n laajuinen sähköinen liikenne.
Samalla tarpeet tarjolla olevasta sähköverkosta huolehtiminen ovat entistä tärkeämpiä. Energiateollisuus muistuttaakin tiedotteessa, että tulevaisuudessa erityisesti raskaan sähköisen liikenteen latausinfran kehitys tulee haastamaan sähköverkkoja, joiden kehittymisen edellytyksiä pitää heidän mukaansa parantaa nopeuttamalla lupaprosesseja sekä pitämällä investointiympäristö vakaana.
Kuvituskuva: Volkswagen ID.3 -täyssähköautoon saa lisävarusteena myös uudenlaisen head-up-tuulilasinäytön.
Päivitetty 4.4.2023.