Energiayhtiö Fortum on aloittanut toiminnot uudessa Harjavallan hydrometallurgisessa akkumateriaalien kierrätyslaitoksessa. Euroopan ensimmäinen kaupallisen tason hydrometallurginen kierrätyslaitos tulee vähentämään osaltaan kriittisten akkuraaka-aineiden tuontiriippuvaisuutta Euroopassa.
Käytöstä poistuneista litiumakuista ja akkujen valmistusketjussa syntyvistä jätejakeista otetaan talteen kriittiset metallit ja valmistetaan kierrätysraaka-ainetta akkuteollisuuden tarpeisiin. Uudella laitoksella tuotetaan kierrätettyjä akkukemikaaleja kuten nikkeli- ja kobolttisulfaattia. Kierrätettävien akkujen mustasta massasta saadaan talteen jopa 95 prosenttia metalleista, jotka voidaan palauttaa kiertoon uusien akkukemikaalien tuotannossa.
”Uuden laitoksemme avulla voimme kestävästi tuottaa sähköautojen litiumakkujen ja teollisten akkujen valmistukseen kovasti tarvittuja raaka-aineita”, sanoo Fortumin akkukierrätysliiketoiminnan johtaja Tero Holländer.
Maaliskuussa 2023 Fortum Battery Recycling aloitti jo sähköautojen akkujen kierrätystoiminnan jo Saksan Kirchardtissa. Siellä voidaan esikäsitellä yli 3 000 tonnia akkuja vuodessa, ja laitos on suorassa yhteydessä Harjavallan akkukemiatehtaaseen, jossa lopullinen hydrometallurginen prosessi tapahtuu.
”Kierrätettyjen akkumateriaalien kysynnän uskotaan nousevan dramaattisesti seuraavien vuosien aikana, kun vihreä siirtymä nopeutuu. Samalla EU:n uudet vastuulliset akkusäännökset edellyttävät, että akku-, elektroniikka- ja autovalmistajat lisäävät asteittain kierrätysmateriaalien käyttöä akuissa’’, sanoo Fortumin Tero Holländer.
Euroopan unionissa muun muassa koboltin, nikkelin ja litiumin, talteenottoa koskevat vähimmäisvaatimukset astuvat voimaan vuonna 2026. Fortum työskentelee nykyisten toimien lisäksi muun teollisuuden kanssa ottamalla talteen kriittisiä akkumateriaaleja esimerkiksimetalliteollisuuden sivuvirroista. Torniossa voidaan hydrometallurgisen prosessin avulla tuottaa jo nikkeliä välituotteena.
”Päästäksemme EU:n kierrätystavoitteisiin emme voi rajata kierrätysmateriaalin lähdettä pelkästään käyttöikänsä lopussa oleviin akkuihin ja tuotannon jätejakeisiin, sillä se ei yksinkertaisesti riitä valmistajien tarpeisiin. Siksi meidän täytyy hyödyntää kaikki jätevirrat, joissa on mukana kriittisiä metalleja”, Holländer sanoo.
Fortumin Battery Recycling -yksikkö on osa energiayhtiön liiketoimintaportfoliota ja on erikoistunut sähköautojen akkujen sisältämien metallien kierrätykseen. Lisää: fortum.com/batteryrecycling
Kuvituskuva: Kierrätettäviä akkumoduuleja.