Tehoelektroniikkaa kehittävä LEM esittelee Saksan Nürnbergissä alkavilla PCIM 2023 -messuilla kwh-pohjaisen energiamittarin. Uusi DCBM 100 on suunniteltu sähköajoneuvojen (EV) DC-latauslaitteisiin ja se tukee myös laajempia V2G (Vehicle-to-grid) -palveluita.
Sveitsiläinen LEM kertoo uutuuden helpottavan sähköautoilijpiden kWh-pohjaista laskutusta silloin, kun lataus tapahtuu julkisilla tai puolijulkisilla alueilla. Jotta kWh-pohjainen laskutus olisi mahdollista niissä on noudatettava säännöksiä, kuten mittauslaitedirektiiviä 2014/32/EU eräisen maakohtaisten direktiivien lisäksi.
Sähköautoja voidaan ladata joko vaihto- tai tasavirralla. Tasavirtalatauksen kautta tarjoaa LEM:n mukaan etuja vaihtovirtalataukseen verrattuna, koska se poistaa esimerkiksi vaihtovirtalatauksessa käytettävän ajoneuvon sisäisen laturin tehorajoituksen. Tämä lyhentää latausaikoja ja mahdollistaa helpomman pääsyn palveluihin, kuten V2G-palveluihin (Vehicle-to-grid).
Uusi DCBM 100 on osa LEM:n tasavirtalaskutusmittareiden perhettä, jotka tarjoavavat latauslaitteiden kehittäjille helpon tavan integroida ohjelmistot ja tietojenkäsittelyt Open Charge Metering (OCMF) -mittariformaatin kautta. Uusi DCBM 100 on kehitetty 11-30 kW:n DC-sovelluksiin, ja se tarjoaa luokan B-tarkkuuden ja 1000 voltin DC:n sekä 80 ampeerin nimellisvirran lämpötila-alueella -40 °C…+80°C:n välillä. Latauskaapelit voidaan liittää myös suoraan mittariin.
Uusi energiamittari 100 antaa myös reaaliaikaisia lisätietoja (jännite, virta, teho, lämpötila), jotka ovat olennaisen tärkeitä kehitettäessä ennakoivia huoltotyökaluja, joita tarvitaan EV-laturien käyttökatkosten mini-moimiseksi.
Päivitetty 12.5.2023: Tämän vuoden PCIM23 keräsi 507 näytteilleasettajaa ja yli 16500 kävijää. Seminaariosallistujia oli vajaa 900 kuudestatoista eri maasta. Seuraavan kerran PCIM järjestetään kuukautta myöhemmin Nürnbergissä 11.-13. kesäkuuta 2024.
Lisää: LEM (LINKKI), DCBM-sarjan taustoja (LINKKI) ja jakelijat (LINKKI, valitse FINLAND) sekä Nürnbergin PCIM Europe 9.-11.5.2023 (LINKKI).