Kiinnostaisiko käytetty televisio tai tablettitietokone?

Käytettyjä yrityskännyköitä ja kannettavia mikrojakin kaupataan netin lisäksi myös alalle erikoistuneiden yritysten kautta, mutta muu elektroniikka menee edelleen lähinnä SER-jätteeksi kaatopaikoille tai kotisäilytykseen, kertoo kodinelektroniikkaketju Power kiertotalouden selvityksessään. Yritys tarjoaa uudessa ostopalvelussaan palkkion lisäksi GPRS-vaatimuksen mukaisen muistitilojen tyhjennyksen.

Suomalaiset kokivat Powerin selvityksen mukaan olevansa kierrättäjinä esimerkillisen taitavia ja aktiivisia. Silti moni elektroniikkalaite ei päädy kiertoon vaan 66,9 % jättää elektroniikan kierrättämättä säilömällä vanhat toimivat koneensa kotien uumeniin.

”Jostain syystä elektroniikan kierrättämisessä suomalaiset eivät ole yhtä valveutuneita”, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.  Kodinelektroniikkaketju Power selvitti huhtikuussa suomalaisten asenteita elektroniikan kierrättämiseen liittyen ja toteutti kuluttajille kyselytutkimuksen. Kyselyyn vastasi 700 vastaajaa.

Kodinelektroniikkaketju Power vastaa haasteeseen RePOWER-palvelulla, jossa yritys ostaa käytettyä elektroniikkaa kuluttajilta ja myy ne eteenpäin. ”Tällä hetkellä saamme älypuhelimia uudelleenmyytäväksi eniten ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Käytettyjen tietokoneiden, tablettien ja televisioiden kohdalla kuluttajakysyntää olisi jopa enemmän kuin mitä saamme tällä hetkellä myytäväksi”, sanoo Saviluoto kertoo.

Powerin kyselyn mukaan lisäksi moni toimivakin elektroniikkalaite päätyy turhan usein suoraan SER-kierrätykseen, sillä vastaajista 33,1 % kertoi vievänsä elektroniikan tuhottavaksi.  Ja 22,8 prosenttia vastaajista aikoi jatkaa tuotteen säilyttämistä kotona. Onneksi kierrättäjistä 22,3 prosenttia vastaajista yrittää myydä elektroniikkaa nettikirpputoreilla.

Powerin selvityksen mukaan nettikirpputoreilla etenkin kalliimman elektroniikan myymiseen ja ostamiseen liittyy kuitenkin riskejä. Vastanneista kolmasosa pelkäsi tulevansa huijatuksi. Pelkoja liittyy myös siihen, ettei käytetty tuote toimi ollenkaan ja 47,5 prosenttia näkee esteeksi takuu- ja palautusoikeuden puutteen.

”Näiden lukujen valossa näemme, että käytetyn elektroniikan markkinoille kaivataan luotettavaa toimijaa. Kun ostamme elektroniikan asiakkaalta, hän saa rahat heti hyvityksenä. Myymämme tuotteet testataan, niillä on vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus. Näin poistamme myymisen ja ostamisen riskejä asiakkaalta”, Powerin Saviluoto taustoittaa.

Mikä sitten saa suomalaiset säilömään laitteita kotona? Vastausten perusteella laitteiden tietojen tyhjennys ja muistojen taltiointi ovat haasteita. ’’Autamme asiakasta myös tietojen siirtoprosessissa lisäpalveluna. Varmuuskopiointipalvelumme avulla saa samalla kertaa pelastettua laitteissa olevan datan ja hankkiuduttua laitteista eroon”, Saviluoto kertoo.

Toinen kynnyskysymys kuluttajille on omien tietojen tietoturvallinen hävittäminen laitteista. Osana Powerin RePOWER-palvelua, muistitilaa sisältävien laitteiden tiedot tuhotaan yrityksen mukaan GDPR-vaatimukset täyttävällä ohjelmalla.” Asianmukaisen prosessin ansiosta asiakkaiden ei tarvitse olla huolissaan tietoturvasta”, Saviluoto mainostaa palvelun luonnetta.

Lisäys: 15.5.2023: Telian kaupat Swappien vastaanottopisteiksi

Telia Kaupat alkavat vastaanottaa Swappielle myytyjä käytettyjä puhelimia kuudessa kauppakeskuksessa: Laune Lahdessa, Hansakortteli Turussa, Aapeli Kuopiossa, Revontuli Rovaniemellä, Sokkari Jyväskylässä ja Valkea Oulussa.

“Keräyspisteiden avulla puhelimien kiertoon laittaminen on yhä helpompaa. Laitteiden elinkaaren pidentäminen on tärkeä osa ilmasto- ja kierotaloustyötämme”, Telian kiertotalousasiantuntija Juha-Matti Kykkänen sanoo.

Vaikka kuluttajat ovat siirtyneet verkko-ostajiksi, vaikuttaa siltä, että jälleenmyyjille myydyt puhelimet viedään mieluiten fyysiseen myymälään. Swappien asiakasdatan mukaan keräyspisteiden suosio kasvaa suhteessa postittamiseen.

Yhtiölle myydyistä laitteista tuodaan keräyspisteeseen 45 prosenttia ja postitetaan perille 55 prosenttia. Vuosi sitten toukokuussa 2022 vastaavat luvut olivat 29 prosenttia keräyspisteeseen ja 71 prosenttia postittaen. Syyt muutoksen takana lienevät yhdistelmä uusien keräyspisteiden tavoittavuutta sekä kuluttajien kaipaamaa henkilökohtaista palvelua.

Lisää: Käytettyä elektroniikkaa käsitelleet aiemmat artikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI). Lisää tietoa akkujen ja elektroniikan kierrätyksestö (LINKKI) sekä Powerin RePower-palvelusta (LINKKI).

Kuvituskuva: UT