Käytettyä sähköautoa ostettaessa kannattaa olla huolellinen ja käyttää kohde Autoliiton asiantuntijoiden mukaan vaikka puolueettomassa kuntotarkastuksessa. Varsinkin kun akun lisäksi sähköautoissa on monia muitakin tärkeitä osia, joiden korjaaminen voi käydä ostajalle kalliiksi.
Käytetyissä sähköautoissa akut ja niiden kunto on hankkijan ykköslistalla tarkistettavista asioista, koska pelkästään painauma akkukotelossa on katsastuksessa hylkäysperuste katsastuksessa ja sen korjaaminen voi olla todella kallista. Siksi auton alusta akkuineen kannattaa tutkia huolellisesti. Parhaiten sen selvittämien onnistuu Autoliiton asiantuntijan mukaan viemällä auto kuntotarkastukseen esimerkiksi katsastusasemalle
”Kuntotarkastuksessa selviää myös alustan nivelten ja puslien kunto, jotka ovat kovilla sähköauton polttomoottoriautoa suuremman massan vuoksi. Myös akun SoH-arvo (State of Health) kannattaa selvittää. Se ilmaisee akun varauskyvyn prosentteina verrattuna uuteen autoon”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.
Auton arvoon vaikuttaa myös monet muut asiat kuten renkaiden kunto. Monissa sähköautoissa on vakioautoihin verrattuna varsin isot, leveät ja vahvistetut renkaat, joiden hinta saattaa yllättää jos ne joudutaan uusimaan. Koska käytettyjen sähköautojen Suomessa markkinat ovat vielä rajalliset, tähyää moni vaihtoehtoja myös muualta Euroopasta, mutta samalla ostettavan käytetyn sähköauton kanssa on oltava erityisen tarkkana.
Sama pätee myös käytettyihin sähköautoihin, jotka on tuotu käytettynä maahan jo aiemmin. Varsinkin varusteet voivat olla erilaisia kuin Suomesen uutena tuoduissa autoissa. Esimerkiksi Autoliiton tietoon on tullut tapauksia, joissa on oletettu tuontiautossa olevan samat varusteet kuin vastaavissa Suomessa uutena myydyissä. Kaupanteon jälkeen on ilmennyti, että autosta puuttuu esimerkiksi akkulämmitys tai ilmalämpöpumppu. Ulkomailta tuodun auton talvipaketti ei olekaan varusteiltaan sama kuin Suomessa myytyjen mallien.
Kuvituskuva: Opel