Valmet Automotive juhlisti tänään ensimmäisen Saksassa sijaitsevan akkutehtaansa avajaisia yli 100 vieraan kanssa. Kirchardtissa on kaksi automaattista tuotantolinjaa, joiden avulla voidaan tuottaa joustavasti akuista asiakaskohtaisia versioita. Tällä hetkellä tuotannossa on akkumoduuleja, -paketteja sekä akunhallintajärjestelmiä erään urheiluautomerkin PHEV-mallia varten.
Tehdas käynnistyi helmikuussa kaksi vuotta kestäneiden muutostöiden jälkeen. Pitkälle automatisoitu tuotanto kattaa noin 11 500 neliömetriä ja se työllistää yli 160 henkilöä. Tehtaan kokonaispinta-ala on noin 60 000 neliömetriä ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti toiminta on alusta alkaen CO₂-neutraalia. Kirchardtin tehtaan investoinnin arvo on kymmeniä miljoonia euroja.
Tehtaalla on kaksi linjaa vaihtelevien volyymien automatisoituun tuotantoon. Tehtaalla on myös uuden suuren volyymin tuotantolinjan valmistuminen erään nimeämättömän saksalaisen autovalmistajan tarpeisiin. Tehtaan prosessiosaaminen kattaa sekä akkumoduulit että akkupaketit. Tähän liittyen tehtaalla on käytössä useita valmistusmenetelmiä kuten taivutusta, leikkausta, laserhitsausta, liimausta, ruuvausta sekä kattavat lopputarkastusprosessit.
Saksan Kirchardtin tehtaalla hyödynnetään kuten muillakin yrityksen akkutehtailla yhdenmukaisia toiminnallisia rakenteita. Niiden myötä tehtaiden tehtaiden toiminta integroitu yhtenäisesti Valmet Automotiven toimintajärjestelmään. Samalla tuotanto noudattaa samanlaisia prosesseja ja standardeja vaikka sopimusvalmistusprojektit käsitellään toimipaikoissa itsenäisesti.
Kirchardtin uusi on jo kolmas yhtiön suuren volyymin akkutehdas Salon ja Uudenkaupungin ohella. Päätös Saksan akkutehtaan avaamisesta tehtiin, kun saksalainen autonvalmistaja oli nimennyt Valmet Automotiven yrityksensä järjestelmätoimittajaksi uuteen akkuohjelmaan. Siinä painotetaan resurssien säästämistä ja kuljetustentarpeen minimointia, joten akkujen tuotanto pitää tapahtua lähellä saksalaistilaajaa.
Toinen tärkeä tekijä uuden akkutehtaan sijaintipaikan valinnassa on yrityksen Münchenissä ja Bad Friedrichshallissa sijaitsevien tuotekehityskeskusten ja akkutestauskeskuksen läheisyys, sekä mahdollisuus laajentaa tehtaan tuotantotiloja tarvittaessa nopeastikin 15 000 neliömetrillä. Se antaa uusia mahdollisuuksia myös asiakashankintaan kun kapasiteettia voidaan nostaa varsin helposti ja lähellä asiakasta.
Valmet Automotive perusti akkutoimintaa varten EV Systems -liiketoimintalinjanvuonna 2018 ja ensimmäinen akkutehdas aloitti Salossa Nokian entisissä tiloissa vuonna 2019. Tähän mennessä yhtiö on valmistanut yli 1,8 miljoonaa akkujärjestelmää hybridi- ja täyssähköajoneuvoihin. Yhtiön omistajia ovat Suomen valtion sijoitusyhtiö Tesi sekä Pontos Group, joiden omistusosuus on 38,46 prosenttia. Lisäksi Kiinalainen akkukennovalmistaja Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) omistaa yhtiöstä 23,08 prosenttia.
Kuva: Valmet Automotive Kirchardtin akkutuotanto.