Helsingissä ensi viikolla alkavassa taiteiden yössä voi ajella Kalasatamassa erikoisella taiderobottibussilla, joka ajaa reittinsä algoritmien avulla. Taiteiden yön R-Bus on taiteilija Laura Beloffin ja työryhmän taideteos, johon on toteutettu myös erikoinen ääni-installaatio. Sen luvataan luovan matkustajille vieraan mutta kummallisella tavalla tutun oloisen äänimaailman – aivan kuin ympäristön tunnistettavat äänet kaikuisivat vieraalta planeetalta.
Kalasatamaa rakennetaan parhaillaan, ja urbaanin ja luonnonympäristön suhde on murroksessa: ihmiset tuottavat esimerkiksi paljon ääniä, joihin eliöt koettavat sopeutua muun muassa muokkaamalla oman äänensä taajuutta. Taiteiden yön robottibussiin striimattava reaaliaikainen äänimaisema virittää Laura Beloffin mukaan pohtimaan vaikutustamme ympäristöön ja sen ekologiaa.
Ääniteos syntyy, kun Kalasataman äänet ja koneälyn tuottamat kuvitteelliset äänet kohtaavat. Kalasatamaan on sijoitettu laitteita, jotka poimivat alueen eliöiden ja ympäristön ääniä. Koneäly analysoi tätä äänimassaa ja tuottaa kuvitteellisten eliöiden ääniä, jotka soivat eri taajuudella kuin Kalasataman muut äänet.
R-Bus on osa Kalasataman ja HAM Helsingin taidemuseon A Stream among Streams -ympäristötaidekokonaisuutta, jonka ovat kuratoineet Aleksandra Kiskonen ja Kristiina Ljokkoi. Yhteistyössä ovat olleet mukana Aalto-yliopisto, Auvetech, Ecoflow, Helsingin juhlaviikot, JCDecaux, Metropolia, REDI, Rolan, Tector ja Uusix. Beloffin työryhmässä ovat mukana myös Marko Tandefelt, Petri Ruikka, Jani Hietanen, Calvin Guillot Suarez, Sebastian Schlecht, Andrea Mancianti, Esther Saraste ja John W. Fail.
Uudenlainen taidebussi R-Bus liikkuu Helsingin Kalasatamassa taiteiden yönä 17.8. klo 14.00–17.00 ja 19.00–22.00, mutta myös Helsingin juhlaviikkojen ajan 18.8.–3.9. päivittäin, paitsi maanantaisin klo 11.00–14.00 ja 16.00–19.00. Kalasatamasta löytyy myös eljä R-Bus-symbolilla merkittyä pysäkkiä, joissa bussi pysähtyy päiväkohtaisen aikataulun mukaan.
Ajelu on ilmainen ja kestää 10–15 minuuttia. R-Busin on toimittanut projektiin Tallinnassa toimiva Auvetech (LINKKI) ja sitä operoi Rolan niminen suomalaisyhtiö (LINKKI). Kerrallaan bussiin mahtuu enintään kuusi matkustajaa.
Lisää: R-Bus-robottiautoprojekti sekä aikataulut ja pysäkkitiedot (LINKKI) sekä virolainen Auvetechin R-busin pohjana käyttämän Ise-robottiajoneuvon tekniikat (LINKKI) sekä Tampereen Hietarannan Robo-versio musiikkivideoineen (LINKKI),
Kuvat: HAM/Sonja Hyytiäinen