Tulevaisuuden teknologitapahtumana aloittanut Shift painotti tällä kertaa futurististen it-osuuksien lisäksi entistä enemmän tiukkoja business-teemoja. Eilen päättynyt B2B-tapahtuma keräsi kahdeksi päiväksi Turun tiedepuistoon Kupittaalla runsaat 2000 alan ihmistä. Esillä oli 50 yritystä ja muuta tahoa.
Kahdeksatta kertaa järjestetty tapahtuma on B2B-tapahtuma, joka keräsi tänä vuonna väkeä erityisesti uusien tulevaisuuden businessteemojen äärelle. Lavalla ja workshopeissa nähtiin edustajia esimerkiksi Nokialta, Fujitsulta, Amazon Web Serviceseltä, Microsoftilta ja Vincitiltä.
Pääteemoissa – tulevaisuuskuntoisuus, vastuullinen kasvu ja disruptiiviset teknologiat – mietittiin niiden ajankohtaisuutta, sekä sitä, että ne koskettaisivat kaikkien toimintaa alasta riippumatta. Puhujia oli yli 40 ja kumppaneita yli 50.
Tänä vuonna ohjelmassa panostettiin yritystarinoihin. Lisäksi Shift keskittyi vahvasti ihmisten ja ideoiden yhdistämiseen, ja tapahtumassa oli tänäkin vuonna käytössä matchamaking-työkalu 1to1-tapaamisia varten. Verkostoituminen kävikin järjestäjien mukaan kuumana koko tapahtuman ajan.
“Shiftissä tapaamisstatistiikka on perinteisesti keskivertoa huomattavasti parempi. Tapaamispyyntöjä sekä lähetetään että hyväksytään erittäin hyvin”, kertoo SHIFT Events Oy:n toimitusjohtaja Jutta Ruusunen. “Kohtaamiset yli toimialarajojen ovat ehdottomasti Shiftin parasta antia, ja ne luovat uusia businessmahdollisuuksia”, Ruusunen vakuuttaa.
Tänä vuonna Shifitin kävijät pääsivät spontaanisti kokeilemaan tiukkojen bisnesasioiden lisäksi myös pakopeliä, speed-coachingia, taikuruutta ja performanssitaidetta. Ja taiteeseen ja elämyksiin aikoo järjestäjä panostaa jatkossakin. Samalla se erottaa tapahtuman monista muista perinteisimmistä bisnes- ja teknologiatapahtumista.
“Haluamme, että elämyksiin voi törmätä vahingossakin ja alueella tehdä jotain, mikä saa kohtaamaan uusia ihmisiä luontevasti”, kuvailee Shiftin Ruusunen. Hänen mukaansa elämykset antavat vauhtia innovaatioille, ja taideohjelmaan halutaan panostaa jatkossakin, toivottavasti vielä entistä enemmän.
Shiftin tarkoitus on järjestäjien mukaan nykyisin tuoda yhteen kasvu- ja muutosorientoituneet yritykset ja asiantuntijat luomaan kestävää kasvua. Kävijäkunta koostuu liiketoiminnan kehittämisestä ja innovaatioista kiinnostuneista kehittäjistä, yrittäjistä ja päätöksentekijöistä jotka haluavat verkottua yli toimialarajojen. Tapahtuman taustalla on voittoa tavoittelematon yhdistys SHIFT ry.
Lisää: The Shift -tapahtuman kuvasatoa (LINKKI) ja Shift-tapahtumia aiemmat uutisartikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuva: Shift23/Jouni Kuru