Verkkokauppa.com pilotoi itsepalveluun pohjautuvaa messumyyntiä Helsingin messukeskuksessa järjestetyssä Assembly Summer ’23 -tapahtumassa. Pilotti toteutettiin yhteistyössä verkkoon kytkettäviin älykaappeja kehittävän Selfly Storen kanssa.
Verkkokauppa.comin Assembly-pilotissa tarjolla oli pienelektroniikan ja tietokoneiden lisälaitteiden lisäksi muutakin tapahtumassa tarvittavaa aina makuupusseista minijääkaappeihin asti.
Maksukortilla tai puhelimella avattavista älykaapeista löytyi noin 50 erilaista tuotetta. Älykaappeja on tähän asti käytetty pääosin vain juomien ja elintarvikkeiden kauppaan.
”Selfly Storen tarjoamasta myyntidatasta nousi esille, että viikonlopun aikana kaupaksi kävivät erityisesti kesäkauden hittituotteeksi nousseet Prime-urheilujuomat sekä erilaiset kaapelit ja elektroniikan puhdistustarvikkeet”, Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen kertoo.
Stora Enson omistaman Selfly Storen teknologiaa on käytössä 21 maassa ympäri Eurooppaa esimerkiksi hotelleissa ja toimistoissa. Yrityksen älykaapit hyödyntävät uusinta RFID-, anturi- ja pilviteknologiaa.
”Oli hienoa huomata, että älykaappimme taipuvat mainiosti myös Verkkokaupan kaltaisen toimijan tarpeisiin. Huolellisella brändäyksellä varmistimme, että tuotteita myytiin lopulta tasaiseen tahtiin läpi tapahtuman”, kommentoi Selfly Storen toimitusjohtaja Aslak de Silva.
Kuvat: Iiro Aarnio / Verkkokauppa.com