Suomalaiset ovat huolestuneita omien henkilökohtaisten tietojen päätymisestä kauppatavaraksi internettiin, mutta silti vain 22 prosenttia on selvittänyt F-Secure-yhtiön mukaan oman tilanteensa. Ja yksikin tietovuoto voi yhtiön mukaan altistaa kuluttajan huijauskampanjoille ja nostaa identiteettivarkauden riskiä.
Tietoturvayhtiö F-Securen mukaan tyypillisesti tietovuodossa tai tietomurrossa vuotaneet henkilökohtaiset tiedot löytävät tiensä myyntiin internetin kauppapaikoille ja useimmiten pimeään verkkoon.
’’Data on kauppatavaraa. Sitä myydään ja ostetaan pimeässä verkossa, julkiverkon keskustelufoorumeilla ja erilaisissa pikaviestisovelluksissa’’, kertoo Laura Kankaala, F-Securen kybertiedustelupäällikkö.
Yhtiön teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat huolissaan juuri pimeään verkkoon liittyvistä riskeistä (35%), kun ruotsalaiset ovat asiasta vähiten (19%). Suomalaisia huolestuttaisi selvityksen mukaan eniten pankkitiedot (73%), terveystiedot (38%) tai kuvatiedostot (25%).
Kuitenkaan iso osa suomalaisista vastaajista (78%) ei tarkasta tietojaan säännöllisesti. Kyselyyn vastanneista lähes puolet suomalaisista eivät tienneet ovatko heidän henkilökohtaiset tiedot vaarantuneet, ja vain 22 prosenttia tarkastaa tietojaan säännöllisesti.
Harvoin tai ei olenkaan tarkastuksia tekevistä suomalaisista 57 prosenttia eivät tienneet kuinka tarkastaa omia tietoja.
F-Securelle Censuswiden toteuttama kysely tehtiin neljässä maassa. Siinä oli 5000 aikuista vastaajaa, joista Suomesta, Saksasta ja Ruotsista tuhat ja Iso-Britanniasta 2000 vastaajaa.
Lisää: F-Securen ID Theft Checker -palvelu netissä (LINKKI), joka ei tallenna tarkastettuja osoitteita.
Kuvituskuva: Shutterstock