Italialaiseen moottoripyörään diginäyttö suomalaistyökaluin

Italialainen moottoripyörävalmistaja Ducati on valinnut suomalaisen Qt-teknologian kalliimpien moottoripyöriensä digitaalisten näyttöjen kehitysympäristöksi. Uusi Scrambler 2023 on ensimmäinen malli, jossa moottoripyörävalmistaja käyttää Qt for MCUs -teknologiaa ja siihen liittyviä työkaluja.

QT Groupin tarjoaman grafiikoiden, kehitysympäristön ja työkalujen avulla pystytään italialaisyrityksessä luomaan älypuhelinten tasoa vastaavia käyttäjäkokemuksia pienemmillä resursseilla toimiviin laitteisiin. Varsinkin kun Ducati haluaa nostaa asiakaskokemu

Lisää QT:n MCUs -tekniikoista (LINKKI) Uusiteknologia.fi:ssä.

ksen keskiöön toimintojen sujuvuuden ja eleganssin. Ja digitaalisissa näytöissä nämä ominaisuudet on pystyttävä myös tuomaan esiin erinomaisen reagointi- ja suorituskyvyn ja tyylikkyyden kautta.

Ducatin moottoripyörien monitahoinen kojelautasuunnittelu sisältää aloitusnäytön animaatioita ja dynaamisia monikielisiä valikoita, jotka vaihtavat paikkaa ja kokoa näytöllä optimaalisen luettavuuden saavuttamiseksi. Näytöt myös poimivat reaaliajassa käyttöönsä moottoripyörän tarjoamaa dataa. Näytön koko on neljä tuumaa.

“Nopeus, sähköisen ajoneuvon hallintajärjestelmän ilmoitukset ja kierrosluvut on tuotava näytölle reaaliajassa, mikä vaatii taustalla millisekuntien taajuudella toimivaa, jatkuvaa datavirtaa”, sanoo Claudio Mariani, Ducati Motor Holding S.p.A:n Instrument Cluster and Connectivity Supervisor.

Hänen mukaansa tavoitteena oli saavuttaa älypuhelimen suorituskyky, ilman vastaavaa gigahertsin kellotaajuutta. Qt for MCUs -teknologia mahdollistaa uuden Scramblerin korkean suorituskyvyn ”quasi-3D-grafiikoiden” tuottamisen käyttäen vain 1,5 Mt RAM-muistia.

Qt for MCUs -alusta toimii ratkaisussa joko suoraan tai reaaliaikaisissa käyttöjärjestelmissä, joissa on optimoidut, mikro-ohjaimille ja huokeamman kategorian mikroprosessoreille (MPU) räätälöidyt kirjastot. “Qt-teknologian avulla olemme voineet kehittää ja testata käyttöliittymää PC:llä samaan aikaan, kun toinen tiimi kehitti muuta laitteistoa”, sanoo tiiminvetäjä Amilcare Franciosi Egicon Automotivelta, joka on vastuussa Ducatin Scramblerin kojelaudan kehittämisestä.

Kuvituskuva: Ducati Scrambler (LINKKI)