Tekstiviestimarkkinointi on uuden aikakauden edessä kun toiminnoiltaan rikkaampaa RCS-tekniikka ollaan ottamassa laajemmin käyttöön. Suomessa Elisa kertoo tuovansa RCS-tekstiviestit nykyisten tekstiviestien rinnalle ensimmäisen suomalaisoperaattorina. Mukana on myös linkit Googlen RCS-kehittäjäsivustoon ja esittelyvideoon.
Teknologia pohjautuu Googlen rikastetun viestinnän palveluihin (rich communication services, RCS). Uuden tekniikan avulla yritykset voivat lähettää Android-puhelimia käyttäville asiakkailleen jatkossa nykyistä monipuolisempia viestejä, jotka ovat myös visuaalisempia ja vuorovaikutteisempiä kuin perinteiset tekstiviestit.
Tekniikka tulee käyttöön Android-puhelimissa, joita Suomessa on 70 prosentilla käyttäjiä. Elisa on pilotoinut jo uutta teknologiaa kesän aikana ensin omalle henkilöstölleen, ja ottaa lokakuun aikana RCS-viestinnän käyttöön myös kuluttajaliiketoimintansa markkinoinnissa.
Elisalla RCS-palvelu tulee saataville myös ensimmäisille yritysasiakkaille lokakuun aikana. Automatisoidusta palvelusta saadaan kerättyä myös lisää dataa, jota voidaan käyttää tekoälysovelluksilla liiketoiminnan ohjaamisen tukena.
Lisää: Googlen RCS-kehittäjäsivusto (LINKKI), video (LINKKI, youtube) ja Elisan RSC (LINKKI) sekä aiemmat tekstiviestejä käsitelleet uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).
Kuvituskuva: Tekstiviesti on edelleen toimiva tapa tavoittaa henkilöt uusien Whatsup-tyyppisten pikaviestien lisäksi. Kuvassa Nokian kännykkä vuodelta 2013.